Kan man få bolån utan fast anställning?

Kan man få bolån utan fast anställning?

Ja, absolut! Bolånemarknaden har förändrats den senaste tiden med nya aktörer som hanterar dig som är anställd inom gig-ekonomin. Här följer några tips för alla er utan fast anställning.

Vad är gig-ekonomi?

Så här skriver Wikipedia: “Gigekonomi är ett begrepp som beskriver en tendens på arbetsmarknaden under 2010-talet där fasta anställningar ersätts med tillfälliga jobb, så kallade gig. Termen gig är lånad från musikbranschen, där den refererar till spelningar.”

Även om dagens arbetsmarknad är designad för fasta anställningar så blir flexibiliteten bland anställningsformer allt större. Allt fler företag använder projektanställningar, interimslösningar och hyr in kompetens för att ta del av de möjligheter en mer flexibel anställning kan skapa. Och bankerna anpassar sig.

Vad tittar banken på när du ska ta ett bolån?

När du ansöker om ett bolån gör bankerna en bedömning av din kreditvärdighet. De tittar på huruvida du kommer att klara av att betala de kostnader som lånet innebär, dvs ränta och amortering. Din anställningsform är en viktig faktor när banken tar beslut om de beviljar dig ett bolån, och vilken ränta de i sådana fall erbjuder dig. Ofta ligger fokus mer på historisk data och anställningsform än faktisk (och framtida) återbetalningsförmåga.

Bankerna tar ofta ut en riskpremie för dig utan fast anställning eftersom de anser att det finns en risk för att du inte kommer att kunna betala för lånet. De anser risken att du kan förlora din inkomst större än om du hade varit fast anställd. Resultatet blir att ditt lån blir dyrare. Du får en högre ränta.

Att tänka på när du söker bolån både med och utan fast anställning:

1. Se till att inte ta onödiga kreditupplysningar. Många långivare ser negativt på detta eftersom det indikerar att du tar eller ansöker om många lån. Kreditupplysningar försvinner efter en tid, så har du flera kan det vara bra att vänta ut dessa.
  2. Har du flera olika lån eller skulder så minskar dina chanser att få bolån. Försök alltså att reda upp dessa (betala tillbaka lånen om du kan och/eller samla flera lån till ett) innan du ansöker om ett bolån.
  3. Äger du fastigheter eller andra värdefulla ägodelar kan de användas som säkerhet och komplettera den säkerhet som den bostad du planerar att köpa utgör.
  4. Gå till flera banker för att pressa räntan. Alla banker har olika sätt att uppskatta din kreditvärdighet. Du kan ofta spara en hel del pengar genom att jämföra bankernas ränta. Var dock försiktig med kreditupplysningarna. Använd gärna oss (Compricer Bolån) då vi jämför ett flertal banker med endast en kreditupplysning. Antalet låneutbetalningar till personer inom gig-ekonomin via Compricer har mer än fördubblats de senaste åren.

Vill du låna till ny bostad?

Vill du omförhandla ett befintligt lån?

Vill du jämföra bolåneräntor? Översikt bolåneräntor - snitträntor & listräntor