Klubbat: Amorteringskravet gäller från 1 juni i år!

Klubbat: Amorteringskravet gäller från 1 juni i år!

Riksdagens finansutskott klubbade i torsdags nya krav på amortering av bostadslån. Jag chattade med aftonbladets läsare efter beslutet och här följer de vanligaste frågorna jag fick och mina svar:

När börjar den nya lagen gälla?
Svar: LAGEN börjar gälla 1 maj, men KRAVET på amortering gäller först 1 juni. Det är alltså 1 juni som är gränsen för bolånetagarna.

Hur mycket måste jag amortera?
Svar: Lån på 70 procent eller mer av bostadens värde måste amorteras med 2 procent av hela lånebeloppet varje år. Lån på 50-70 procent måste amorteras med 1 procent av lånebeloppet per år. Om ditt lån är på 50 procent av bostadens värde eller lägre så behöver du inte amortera något om du inte vill. Kravet gäller bara nytecknade lån, som tas efter att amorteringskravet har införts.

Om jag byter bank, räknas det som ett nytecknat lån?
Svar: Nej. Byter du bank eller förhandlar om lånet med din bank så gäller inte de nya kraven. Det är endast om du säljer och köper nytt.

Stämmer det att jag inte behöver amortera om jag köper en nyproducerad bostad?
Svar: Ja, den som köper en nybyggd bostad slipper kravet under de första fem åren. Man vill främja nybyggandet genom att göra det förmånligt att köpa nyproducerat. Ett problem kan bli att en nyproducerad lägenhet då köps för mer än vad det hade gjorts med amorteringskrav och sen blir det svårare att sälja efter 5 år.

Vad gäller vid nyproduktion av hus?
Svar: För nyproduktion av hus gäller samma sak som för bostadsrätter, det vill säga att banken kan ge dig lån utan amorteringskrav de första fem åren.

Gäller kravet även för jord- och skogsbruksfastigheter?
Svar: Nej, jord- och skogsbruksfastigheter undantas från kraven.

Hur påverkar detta om man lånar till en lantbruksfastighet, alltså näringsfastighet och bostad i samma lån? Gäller detta enbart bostadens del av lånet eller hela?
Svar: Enligt vad Finansinspektionen sagt tidigare berörs bara bostadsdelen. Vi har inte fått information om att detta skulle ha ändrats.

Kan jag få ett lägre amorteringskrav genom att göra en ny värdering på min bostad?
Svar: Ja, bostaden får omvärderas högst vart femte år, eller vid ”avsevärd förändring” (som en omfattande renovering, om- eller tillbyggnad). Om det visar sig att ditt lån då endast är 70 procent av värdet så sänks amorteringstakten till 1 procent i stället för 2 procent.

Vad innebär en "avsevärd förändring" i det här fallet?
Svar: Det kommer troligtvis specificeras snart, men det verkar som att en köksrenovering inte skulle gälla som detta utan att det krävs till exempel en utbyggnad.

Vad händer nu?
Enligt Finansinspektionen (FI) kommer Riksdagen besluta om den nya lagen den 23 mars. Den 18 april ska FI skicka föreskrifter med de detaljerade reglerna för amorteringskrav till regeringen. 1 maj börjar den nya lagen gälla och den 1 juni förväntas föreskrifterna om amorteringskrav börja gälla för nya bolånetagare.