Reporäntan kvar på 0 procent i närmare 2 år. Hur påverkas våra boräntor?

Reporäntan kvar på 0 procent i närmare 2 år. Hur påverkas våra boräntor?

Riksbankens besked idag blev odramatiskt som väntat. Räntan ligger kvar på 0 procent samtidigt som Riksbanken förändrar räntebanan genom att senarelägga en första höjning av räntan. Betyder detta att räntorna på bolån sänks?

Inflationen ligger långt ifrån målet på två procent och inflationsförväntningarna ligger relativt lågt

Det är svårt för Riksbanken att få upp inflationen eftersom den är globalt nedpressad. Riksbanken skriver i ett pressmeddelande idag: För att inflationen ska stiga mot målet tillräckligt snabbt och för att minska risken att inflationsförväntningarna på längre sikt fortsätter att falla behöver penningpolitiken bli mer expansiv.”

Riksbanken förklarar att den låga räntan tillsammans med stigande efterfrågan från omvärlden väntas leda till att den ekonomiska aktiviteten i Sverige ökar. Företagen kan höja sina priser och på så vis föra över sina kostnadsökningar till konsumenterna. Därmed väntas inflationen stiga.

Mer expansiv penningpolitik – ytterligare åtgärder förbereds

Riksbanken skriver att om penningpolitiken skulle behöva bli ännu mer expansiv handlar det i första hand om att skjuta på en första höjning av reporäntan. De förbereder även ytterligare åtgärder som kan användas men att dessa, vid behov, kommer att presenteras vid nästa penningpolitiska möte den 12 februari nästa år.

Vad händer med räntan på bolånen?

Efter förra räntebeskedet den 27 oktober när Riksbanken sänkte reporäntan till 0 procent följde bankerna efter och sänkte både sina rörliga och sina bundna räntor något. I och med att räntebanan nu har sänkts (första höjning planeras till kvartal fyra 2016) så kan bolåneräntorna påverkas. Tor Borg, chefsekonom på SBAB, tror dock att dagens beslut redan är inprisat på marknaden och att vi inte kan förvänta oss några stora förändringar på bolånemarknaden.

Storbankernas boräntor idag (16/12):

• Handelsbanken: 2,21 % (3 mån), 2,15 % (1 år), 2,74 % (5 år)
  • Nordea: 2,21 % (3 mån), 2,15 % (1 år), 2,80 % (5 år)
  • SEB: 2,22 % (3 mån), 2,17 % (1 år), 2,74 % (5 år)
  • Swedbank: 2,19 % (3 mån), 2,17 % (1 år), 2,73 % (5 år)

Orginalartikel hos Compricer: Repåräntan kvar på 0 procent i närmare 2 år. Hur påverkas våra boräntor?