Ska man binda sina bolån nu när räntan är historiskt låg?

Ska man binda sina bolån nu när räntan är historiskt låg?

Vi har historiskt låga räntor just nu - både rörliga och bundna. Men är det då läge för att binda sina lån? Tre ekonomer, inklusive mig själv, svarar nedan vad de anser.

SBAB sänkte räntan på sina bundna bolån på mellan fyra och tio år i veckan och motiverar sänkningen med att upplåningsräntorna har sjunkit. De erbjuder nu en listränta på ett bundet 10-års lån på 2,85 procent. Binder du i 5 år ligger SBABs ränta på 2.01 procent. Och det är oprutad ränta! Du kan alltså få ned denna ränta ytterligare.

Så ska man binda nu?

I gårdagens Expressen fick jag, Annika Creutzer och Johanna Kull frågan och så här svarade vi:

• Christina Söderberg

Oroar du dig för högre räntor kan det vara bra att binda. Men se det som en försäkringspremie – du betalar lite mer varje månad och är garanterad att inte plötsligt få en högre kostnad om räntorna oförväntat höjs.

• Annika Creutzer – oberoende privatekonomisk expert

Det är mer som pekar på fortsatta låga räntor än på att räntorna ska stiga. Däremot, vill du av trygghetsskäl veta vad du har för kostnader tre till fem år framöver, då är det ett bra tillfälle i dessa extrema lågräntetider att binda lånen. Men avvakta och se om fler banker följer efter SBAB.

• Johanna Kull - sparanalytiker Avanza

Jag tycker att man ska vara försiktig med att binda räntan. Du får betala ungefär hälften så hög ränta idag genom att ha rörlig ränta, så att binda räntan är en dyr försäkring. Ha rörlig ränta och spara mellanskillnaden till dig själv att amortera för att sänka dina räntekostnader längre fram. Räntorna kommer förmodligen att vara låga länge.

Här följer mina fem bästa tips för att få en låg ränta på bolånet

1. Var inte trogen! Undersökningar visar att trogna bankkunder har högre boränta än otrogna. Det är viktigt att se över din ränta då och då och förhandla om rabatten. Gå till flera banker om du inte blir nöjd så får du får på detta sätt krut inför förhandling med din bank och/eller ett bra nytt alternativ till din gamla bank.

2. Jämför bankerna. Just nu erbjuder de mindre bankerna bättre snittränta än storbankerna så du tjänar på att jämföra och ställa dem mot varandra. Jämför snitträntorna (inte listräntorna) eftersom de tydligare visar vilken ränta bankerna ger sina kunder.

3. Orkar du inte förhandla själv? I stället för att bara betala listräntan så finns det bra hjälp att få. Hos till exempel MittBolån gör du en ansökan och sen jämför de mellan olika aktörer och tar fram förslag till dig. En fördel med detta är också att det endast tas en kreditupplysning på dig.

4. Håll koll på ränterabatten. När du tar ett lån får du en ränterabatt (om du förhandlar) av banken som i vanliga fall räcker ett eller två år. Håll koll på detta och förhandla i god tid inför utgången av rabatten. Gör du ingenting när rabatten går ut är risken att du plötsligt betalar listräntan.

5. Flytta inte ditt pensionssparande! Ibland vill banken att du ska bli helkund i utbyte mot en bra ränta. Var försiktig här. Att flytta din pension kan bli en dålig affär. Fundera även över dina andra engagemang som de vill att du flyttar och överväg noga om det är värt det. Gå hem och räkna. Säg aldrig ja på plats.