Pressfoto: Continental Däck Sverige

Blogginlägg -

Närmare 150 år av innovativ företagshistoria. Continental presenterar däckutveckling som satt sina spår. Med Continentals SSR-teknik blir punktering till ett minne blott.

Nedräkningen mot Continentals 150-årsjubileum har börjat. I oktober 2021 kan bolaget se tillbaka på 150 år av tekniska framsteg inom mobilitet och däckutveckling. Den stegrande hästen på Continentals logotype har blivit en av bilindustrin mest välbekanta varumärke och en symbol för både styrka och uthållighet. I en serie av tre presenterar vi några utvalda teknologier som satt lite extra avtryck på vägarna genom åren. Här följer den punkteringssäkra SSR-tekniken.

Att köra 8 mil med ett skadat däck i en maxhastighet av 80 km / h, detta är möjligt med däck försedda med SSR-tekniken. Med Continentals innovativa SSR-teknik kan man alltid vara säker på att man når sin slutdestination utan något ofrivilligt stopp längs vägen. SSR-däcken har en förstärkt sidovägg som förhindrar att däcksidan mellan fälgen och vägen krossas och att däcket riskerar att glida av och orsaka trafikfara vid en eventuell punktering.

Fototext: SSR-tekniken tillåter dina däck att fortsätta rulla. Så att du kan komma fram säkert och i tid.

-Det finns flera fördelar med SSR-teknologin. Med SSR-däck på bilen så kommer man hela 80 kilometer med ett skadat däck så man tryggt kan ta sig till närmsta däckverkstad och få punkteringen åtgärdad. Tekniken utgör dock inte bara en värdefull säkerhetslina utan har även en positiv inverkan på bränsleförbrukningen. Då reservhjul blir överflödigt i en bil med SSR-däck så frigör man upp till 80 liter extra utrymme i bagaget. Detta innebär i sin tur även att man minskar bränsleförbrukningen tack vare den minskade vikten, säger Per Linder, produktchef Continental Däck Sverige.

Om Continental SSR-tekniken

Continental utrustar flera bilmärken och modeller med SSR-däck direkt från bilfabrikerna, teknologin finns även som tillval när man köper nya däck. För att använda ett SSR-däck så behöver bilen vara utrustad med ett sk. TPMS (Tire Pressure Monitoring System). TPMS är ett däckövervakningssystem som visas i displayen när något däck plötsligt tappar lufttryck. Systemet är obligatoriskt som standardutrustning i alla bilar sedan 2014.

SSR är kompatibelt med marknadens standard-fälgar och finns på såväl sommar- som vinterdäck.

Fototext: PremiumContact™6 med SSR-tekniken