Continentals VikingContact™ 7 kammar hem två förstaplatser när de svenska vinterdäcks-testerna nu börjar offentliggöras

VikingContact™ 7 lanserades 2018 och har sedan dess vunnit hela 12 av 15 möjliga däcktester. Nu står däcket återigen som vinnare och ”bäst i test” när Aftonbladet och Teknikens Värld presenterar resultaten för årets däcktester av nordiska friktionsdäck.

VikingContact™ 7 är särskilt utvecklat för att möta de nordiska vintrarna där en specialkomponerad gummiblandning ger däcket dess karaktäristiska greppförmåga och egenskaper. Även mönsterdesignen har formats för att skapa en optimal dränering av vatten och slask vilket i kombination med ett stort antal 3D-sajpningar i varierande storlek ger däcket både dragkraft och en imponerande bromsförmåga. Nu har också däcktesterna sagt sitt där VikingContact™ 7 toppar Aftonbladets test av nordiska friktionsdäck och tilldelas en ”Bäst i Test” av Teknikens Värld.

- Det är alltid ett fantastiskt fint kvitto när däcktesterna kommer oss tillhands och visar på nya meriterande förstaplatser. Att VikingContact™ 7 nu tar hem sin tolfte däckvinst totalt, av femton möjliga, är verkligen ett svar på däckets kvaliteter och yttersta klass, säger Per Linder, produktchef på Continental.

Nedan följer en summering av testvinsterna tillsammans med motivering.

Aftonbladets kommentarer:

”Continentals odubbade däck är mycket lättkört på is. Det styr fint och varnar innan greppet förloras. Samma sak på snö med bra köregenskaper och varningar innan det blir sladd tack vare bra styrning. På barmark är däcket som odubbade däck är mest, ganska långsamt vid en undanmanöver men utan otrevliga överraskningar. Det är tyst och har lågt rullmotstånd."

Länk till testet i sin helhet

Teknikens Världs kommentarer:

”Continental ContiVikingContact 7 greppar på ett sätt som få andra däck kommer i närheten av, oavsett om de är dubbade eller dubbfria. Att det greppar bra på snö, det går att förstå. Men för att vara helt ärliga, vi har lite svårt att begripa hur det nordiska dubbfria däcket klarar av att bygga upp så mycket grepp på is. Gång på gång, år efter år. Vid årets tester sticker det ut hakan vad det verkar ännu längre än tidigare och presterar på precis samma fina nivå som de tre bästa dubbdäcken. Imponerande.”

”Vid vägegenskapstester på snö och is går CVC 7 bäst av alla däck, synnerligen imponerande.”

”Mycket grepp och mycket följsamhet tillsammans med körbarhet. Fortfarande ett grymt däck med andra ord och svårt för konkurrenterna att komma i närheten av – på is och snö.”

Länk till testet i sin helhet

Läs mer om VikingContact™ 7 här