Däckråd med en enkel knapptryckning

Däckråd med en enkel knapptryckning

Continental har utvecklat ett nytt däcksökningsverktyg, ”Tire Finder”. Verktyget är avsett för kommersiella fordon och finns nu på www.continental-truck-tires.com/tirefinder. Med hjälp av ContiTireFinder kan kunder få tydliga rekommendationer om lastbilsdäck eller regummerade däck utifrån sina egna behov. Programvaran, som är både enkel och rolig att använda, fanns tidigare endast i Continentals demonstrationslastbil, som just nu turnerar i 18 länder runtom i Europa som en del av en ambulerande utställning.

Efter att användarna har angett de uppgifter som krävs rekommenderar ContiTireFinder lämpliga däck. Kundsegment, transportkategori, typ av uppdrag och fordonstyp är information som är avgörande här. Precis som med Continentals däcksortiment skiljer programmet mellan kundsegmenten varutransporter, passagerartransporter och anläggningstransporter. Dessutom skiljer onlineverktyget på 25 olika transportkategorier. Det kan handla om allt ifrån containerlastbilar, tankbilar och silolastbilar till stadsbussar. När det gäller typ av användning kan användarna välja mellan körning på motorväg, landsväg, i stadstrafik och i terräng, och de kan också ändra proportionerna med hjälp av ett reglage på skärmen.

Fordonstypen och den önskade däckdimensionen har till sist betydelse för valet av däck. Användarna kan välja bland alla tänkbara varianter, som påhängsvagnar, dragbilar utan släp och regionala bussar. Det tar bara några få sekunder att mata in alla uppgifter, och resultaten visas direkt. Användaren kan direkt se hur ändringar av individuella krav – till exempel användningsprofilen – påverkar däckrekommendationen. Continental är den enda däcktillverkaren som erbjuder ett enkelt verktyg för däckrekommendationer utifrån samtliga inverkande faktorer.

Nya ContiTireFinder utgör en milstolpe i raden av elektroniska hjälpmedel från Continental – så kallade eTools.

Efter däckrekommendationen visas interaktiv produktinformation med en tredimensionell bild av däcktekniken, följt av en beräkning från ContiCostCalculator av motsvarande besparingspotential.

På branschmässor och utställningar och i lastbilen på den ambulerande utställningen kombineras TireFinder av datablad och en interaktiv och tredimensionell presentation av alla däck. På så sätt kan användarna lära känna den rekommenderade produkten och dess egenskaper bara genom att trycka på skärmen. På den ambulerande utställningen kompletteras TireFinder dessutom av en däckdisplay. Det däck som rekommenderas i TireFinder lyses då upp, och kunderna kan se och känna på den aktuella produkten.

Med en omsättning på cirka 20 miljarder euro år 2009 är Continental en av världens ledande leverantörer till fordonsindustrin. Continental levererar bromssystem, system och komponenter till drivlinor och chassier, instrumentering, infotainment-lösningar, fordonselektronik, däck och elaster, och man arbetar aktivt med att förbättra säkerheten för förarna och motverka global miljöpåverkan. Continental är också en skicklig aktör inom fordonskommunikation. Continental har för närvarande cirka 138 000 anställda i 46 länder.