Pressfoto: Continental Däck Sverige AB

Första säsongen av den nya racingserien Extreme E nu nära, inleds i Saudiarabien i april

• Tävlingen inleds i den arabiska öknen och slutar på Tierra del Fuegos glaciärer
  • Miljöskydds-projekt på plats ska stärka upp miljöarbetet i de regioner som loppen körs i
  • El:SUV:arna använder däcket CrossContact Extreme E, utvecklat av Continental

Göteborg den 22 februari 2021. Nedräkningen har börjat - det är nu bara en dryg månad kvar till den officiella starten av den första säsongen av offroad-racingserien Extreme E. Den 3 och 4 april kommer ODYSSEY 21, som el-SUV:arna heter, stå redo på startlinjen i Saudiarabiens öken. Tävlingsplatserna är i sig noga utvalda med närliggande utrotningshotade livsmiljöer där förhoppningen är öka kunskapen och medvetenheten om klimatförändringarna. Ambitionen är att uppmuntra såväl motorsportfansen som politiker, myndigheter och den lokala befolkningen att trappa upp sina ansträngningar för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader Celsius.

Rond 1 i Al-Ula Saudiarabien

Saudiarabien har som enskilt land det största sammanhängande ökenområdet i världen. Tanken på en livskraftig miljö kan här kännas främmande men här finns ett alldeles eget ekosystem av högsta vikt att bevara. Loppen kommer att köras runt Al-Ula, en oasstad cirka 150 kilometer sydväst om Tayma och 400 kilometer nordväst om Medina. På kort avstånd från Al-Ula finns även Suezkanalen samt Madain Saleh med sina enorma sandsstensklippor med inskriptioner och hundratals gravkammare som 2008 blev Saudiarabiens första UNESCO-världsarv. Nu hotar den globala uppvärmningen miljön med risk för erodering av platsens historiska verk.

-  Regionen är hisnande vacker, säger Sandra Roslan, ansvarig för Extreme E på Continental. Naturen ger också de tuffaste tänkbara racingförhållanden med den extrema värmen, låga luftfuktigheten och både vinden och den fina sanden kommer garanterat att ställa förarna och deras utrustning inför ett alldeles särskilt test vid detta första race i serien.

Rond två i Dakar, Senegal

Den 29 och 30 maj kommer teamen därefter att bege sig mot Lac Rose stränder – även kallad Retbasjön – nära den senegalesiska huvudstaden Dakar. Salthalten i sjön liknar den i Döda Havet och ger också sjön dess fantastiska färg på grund av förekomsten av specifika bakterier som producerar röd järnoxid.

-  Det här är en extraordinär plats, säger Roslan. På grund av dess närhet till kusten är den tyvärr alltmer hotad av klimatförändringarna. UNESCO-världsarvet är beläget mindre än en kilometer från Atlanten, åtskild från havet av endast några få rader sanddyner. Och landremsan smalnar ständigt. Kusten här förlorar för närvarande tre till fyra meter landmassa till havet varje år till följd av de stigande havsnivåerna - en stor bidragande faktor till detta är Grönlands smältande inlandsisar. Inför Extreme E-tävlingshelgen i Senegal har organisatörerna slagit sig ihop med de lokala myndigheterna för att lansera att miljöskyddsprojekt med syfte att städa upp längs kusten. Dessutom kommer en miljon mangroveträd att planteras på en yta motsvarande 112 fotbollsplaner.

Med saltöknar, grus, stenar och smala sandvägar i terrängen mellan Lac Rose och Atlantkusten så kommer teamen och dess el-SUV:ana här att ställas inför ännu en tuff utmaning. Som på alla Extreme E-platser så är banorna utformade i linje med det naturliga landskapet där miljön med alla dess eventuella hinder eller svårigheter ska utgöra en del av loppet. Som grundprincip avser tävlingen att i möjligaste mån undvika skador och eventuell åverkan på omgivning och miljö.

Rond 3 på Grönland

Efter etapperna i öken och längs hav så väntar is. Den sista veckan i augusti kommer serien att vända blicken mot Grönland som också är i frontlinjen när det gäller den globala klimatkrisen. Grönland har förlorat 600 miljarder ton is bara under det senaste året och med det sagt finns det ingen annan plats på jorden där effekterna av den globala uppvärmningen är mer uppenbara. Omkring 70 procent av den totala offentliga energiförsörjningen här kommer nu från förnybara källor - en andel som bara fortsätter att öka.

Värd för kampen om poäng och pallplatserna på denna etapp är Kangerlussuaq. En bosättning cirka 50 kilometer norr om polcirkeln som ligger vid mynningen till den närmare 163 km långa fjorden med samma namn. Under vetenskaplig övervakning så har en långsträckt sandbank bestående av så kallat stenmjöl, som har förts ner naturligt av glaciären under årens lopp, valts ut som tävlingsbana.

Rond 4 i Amazonas regnskogar, Brasilien

Det näst sista stoppet denna första säsong av Extreme E blir Amazonas regnskogar i Brasilien den 23-24 oktober. Den fortsatta överlevnaden för detta område hotas av en lång rad allvarliga problem där överexploatering och markröjning nu hör till de mest akuta.

-  Förlusten av tropiska skogar är en av de största globala utmaningarna i vår tid och Brasilien står i centrum för dessa utmaningar, poängterar Roslan.

Tävlingsplatsen blir i Santarém i delstaten Pará, halvvägs mellan Manus i väster och Belém i öster där floderna Rio Tapajós och Amazonas flyter samman. Här kommer teamen att möta de högsta temperaturerna under säsongen med en temperatur runt 32 °C dagtid. Ett av målen för Extreme E-arrangörerna är att se till att ett område med regnskog motsvarande tävlingsplatsen återplanteras varje tävlingssäsong.

Rond 5 i Ushuaia Argentina

Säsongsavslutningen äger till slut rum utanför Ushuaia i Argentina. Här kommer den första Extreme E-vinnare att krönas den 11-12 december.

-  Ushuaia är ett inhemskt ord som betyder ungefär ”bukt som vetter mot öster”. Med sitt läge vid Beagle-kanalen är Ushuaia den mest sydligt belägna staden i hela världen. Extreme E-teamen kommer att tävla i nationalparken Tierra del Fuego också kallat Eldslandet, hem för Glaciar Martial, hotat av klimatförändringarna. Baserat på data som har samlats in mellan 1960 och 2006 och med hjälp av en klimatmodell har forskare räknat ut att glaciären kan ha smält bort helt i början av 2100-talet, säger Roslan.

I mer än 120 år har World Glacier Monitoring Service samlat in data om förändringarna hos världens glaciärer. Deras arbete har omfattat observationer av referensglaciärer i närmare 20 olika bergsregioner världen över. Glaciärer världen över smälter nu i en takt som man inte har sett tidigare och experterna har identifierat den globala uppvärmningen till följd av klimatförändringarna som huvudorsak.

Säsongen 2021 i korthet:

AlUla, Saudiarabien 3-4 april