Storslam för Continental i vinterns stora däcktest

Storslam för Continental i vinterns stora däcktest

Teknikens Värld korar Continental till trippelvinnare i deras stora, prestigefyllda vinterdäcktest. Continental står ensamma på prispallen med det dubbade IceContact 2, det nordiska dubbfria ContiVikingContact 6, och det mellaneuropeiska dubbfria ContiWinterContact TS 850 – som blev bäst i test i de tre olika kategorierna.

– Bäst i test inom alla tre grupper är en succé för oss. Bättre än så här kan det inte bli, säger Mattias Palmgren, produktchef på Continental Däck.

– Att Continental tar hem förstapriset inom alla tre kategorier bevisar att vi fortsätter leverera extremt säkra och pålitliga däck inom alla segment, vilket är vårt varumärkes största styrka. Vi tummar aldrig på säkerheten, och nu har vi ännu en gång fått ett kvitto på att det tankesättet är en vinnare, säger Mattias Palmgren efter succén i Teknikens Världs stora vinterdäcktest.

Teknikens Värld genomförde testet genom att bedöma 17 däck från 10 däcktillverkares dubbade och dubbfria modeller utifrån sex olika kriterier; bromsegenskaper, vägegenskaper, vattenplaning, älgtest, komfort och rullmotstånd. I tuff konkurrens med andra namnkunniga tillverkare vann årets nyhet, IceContact 2 i kategorin dubbade däck, ContiVikingContact 6 i kategorin nordiska dubbfria däck och ContiWinterContact TS 850 i kategorin mellaneuropeiska dubbfria däck.

– Vi är fantastiskt glada över den positiva responsen på våra vinterdäck. Nu ser vi fram emot att fortsätta utvecklingen av våra produkter för att även framöver bidra till en säkrare trafikmiljö i Sverige, oavsett om man väljer dubbade eller dubbfria däck, säger Mattias Palmgren.

Continental utvecklar smart teknik för att transportera människor och deras varor.
Vi är en pålitlig partner: internationell tillbehörsleverantör för fordon, däcktillverkare och industripartner som erbjuder hållbara, säkra, bekväma, anpassade och prisvärda lösningar.
Under 2014 uppgick koncernens försäljning till cirka 34,5 miljarder EUR uppdelat på fem divisioner: Chassis & Safety, Interior, Powertrain, Tires och ContiTech.
Continental har för närvarande mer än 200 000 anställda i 53 länder.