Trippla vinster för Continentals nordiska friktionsdäck VikingContact™7 när årets vinterdäckstest sammanfattas

Ett hattrick. Tre vinster. Nu står det klart att Continental kammar hem tre förstaplatser när Vi Bilägare, Teknikens Värld samt Aftonbladet presenterar årets vinterdäckstest. Högst upp på pallen i kategorin nordiska friktionsdäck hamnar VikingContact™7 i samtliga tre tester.

Göteborg den 7 oktober 2021. Som fyra stycken vykort - så liten är bilens totala kontaktyta med vägen via däcken. En yta som i slutändan bland annat avgör bilens grepp, bromssträcka och antisladd-kvaliteter. När de första vinterdäckstesterna nu publicerats så premieras Continentals VikingContact™7 för såväl grepp som stabilitet, styrning och tysthet och tar alltså hem storslam med tre vinster av tre möjliga i segmentet nordiska friktionsdäck.

_ Hur medvetna vi själva än är över VikingContact™7 styrkor och kvaliteter så blir vi otroligt glada och stolta över testvinsterna. Det blir för oss och våra produktutvecklare ytterligare ett kvitto på vikten av de ständigt pågående förbättringsprocesserna och detaljarbetet som löpande fortgår i våra fabriker. För konsumenterna är testerna också en viktig guide och överblick över däckens olika egenskaper och utmärkande särdrag, säger Per Linder, produktchef på Continental Däck Sverige.

Kommentarer från testerna

Vi Bilägare

”VC7 är däcket för den som söker maximalt fäste på is och snö utan dubbar. Continental får full pott i vintergrenarna och imponerar med sitt lättkörda beteende under press. Det släpper greppet progressivt med god förvarning och är det däck som klarar störst styrutslag i halkan utan att förlora fästet. Dess förutsägbara beteende går igen på asfalt. Trots att det är ett ovanligt mjukt däck med högt vinterfokus har VC7 godkänd stabilitet och bra styrkänsla. Bromssträckorna på våt och torr asfalt är inte bäst, men aldrig oroande. Det täta mönstret fungerar dock sämre mot vattenplaning men ger det lägsta vägbullret. Jämn, hög nivå med säkra köregenskaper ger en slutlig seger”

” Bäst vintergrepp. Lugnt under press på alla underlag. Tyst.”

Länk till testet i sin helhet: https://www.vibilagare.se/test/dack/test-av-friktionsdack-2021-har-ar-basta-dubbfria-vinterdacket

Teknikens Värld

”ÅRETS TESTVINNARE heter Continental ContiVikingContact 7, den tyska tillverkarens nordiska dubbfria däck. Vintergreppet är riktigt bra, men vi ser även att det finns ett våtgrepp. Det är även ett av testets mest komfortabla däck, även vad gäller stabilitet på barmark. Detta hade varit en omöjlighet för några år sedan.”

Länk till testet i sin helhet: https://teknikensvarld.se/test...

Aftonbladet

"Continental har bra grepp både i längsled och sida på isen och styr fint. Problemet med alla odubbade däck på isen är att det är nära till sladd, men Contis sladdar är lätta att häva. På snö är däcket också lättkört med bra kontroll och styrning. Nordiska odubbade däck med alla sina lameller är inte optimala på asfalt. Conti styr långsamt men tappar inte greppet plötsligt. Det går stabilt på spårig väg”.

Länk till testet i sin helhet: https://www.aftonbladet.se/bil/a/KzP756/test-basta--samsta-vinterdacken-2021

Här kan du läsa mer om det testvinnande däcket VikingContact™7.

Continental utvecklar banbrytande tekniker och tjänster för hållbar och uppkopplad mobilitet för människor och deras gods. Teknikföretaget, som grundades 1871, erbjuder säkra, effektiva, intelligenta och prisvärda lösningar för fordon, maskiner, trafik och transport. Continental genererade preliminär försäljning på 37,7 miljarder euro 2020 och sysselsätter för närvarande mer än 193 000 personer i 58 länder och marknader. År 2021 firar företaget sitt 150-årsjubileum.

Affärsområdet Däck har 24 produktions- och utvecklingsanläggningar världen över. Continental är en av de ledande däcktillverkarna och nådde under verksamhetsåret 2020 en preliminär försäljning på 10,2 miljarder euro inom denna bransch och hade mer än 56 000 anställda. Continental är ett av de ledande teknikföretagen inom däckproduktion och erbjuder ett brett utbud av produkter för personbilar, kommersiella fordon och specialfordon samt tvåhjulingar. Genom att kontinuerligt investera i forskning och utveckling, bidrar Continental mycket till säkra, ekonomiska och ekologiskt effektiva förflyttningar. Portföljen för avdelningen Däck innehåller tjänster för däckhandel och för flottapplikationer samt digitala hanteringssystem för däck.