Köksprojekt av Anela Tahirovic med Dekton® Sirius

Arkitekten Anelas kök med Dekton® Sirius

OM ANELA TAHIROVIC

Anela Tahirovic är arkitekt och arbetar dagligen med stora komplexa sjukhusbyggnader. Hon har ett genuint intresse för arkitektur, inredning och design så det är en naturlig del som Anela ägnar sig åt på fritiden likväl. Hon bor i Skåne i södra Sverige med sin man och tre pojkar i detta tegelhus som hon har ritat själv. Paret har haft den fantastiska möjligheten att bygga ett eget hem tillsammans I det fantastiska landskapet med de stora skånska åkrarna utanför huset.

”Att skapa ett hem från grunden baserat på vår familjs behov är något mycket speciellt och värdefullt, och samtidigt är det en lång process som både ger och tar energi. I all lycka och spänning finns det också mycket hårt arbete. Jag är glad att jag fick denna möjlighet och att vi är två som realiserar detta för vår familj, säger Anela.

Presentation av köksprojektet

Köket är från HTHi en varm grå ton. De valde placeringen av detta kök i en av gavlarna på huset med stora industrifönster från Velfac, vilket ger den perfekta utsikten över de stora fälten och omgivningarna i denna del av Sverige.

Anela - vad var det mest intressanta arkitektoniska och dekorativa inslaget i ditt projekt?

Den rymliga känslan och ljuset i köket. Beslutet att ge köket en uppenbar placering på en av gavlarna gav möjligheten till fönster längs hela köksbänken. Detta ger ett underbart ljus, direktkontakt med utsidan och utsikt över de fantastiska åkrarna. Att stå vid diskbänken eller spisen och titta rakt ut i naturen är en fantastisk kvalitet.

Med den integrerade fläkten från Bora kunde vi placera ett fönster strax ovanför spisen. Valet att inte ha några överskåp skapade utrymme och luft i köket. Dekton Sirius som bänkskiva med sin struktur skapar ett fantastiskt ljusspel.

Köket är cirka 6 meter långt och köksön är 3 meter lång. Ön har 1,2 meters djup så det finns bra lagringsutrymme i båda hörnen. Dekton® Sirius 20 mm är perfekt som stora arbetsytor som varken kan fläckas av vare sig rödvin eller granatäpple eller skadas av heta kastruller. Den harmoniserar väl med det andra utvalda materialet i huset och det öppna köksutrymmet, liksom utomhusmiljön.

Valet av Cosentinos material- varför valde du som arkitekt Dekton från Cosentino?

Vi valde Dekton för dess otroliga hållbarhet och styrka. Ett slitstarkt material som tål allt. Vi föll för Dekton Sirius tack vare dess opolerade ojämna struktur och yta, som framträder på ett fantastiskt sätt när solen faller på bänkskivan. Materialet för tankarna till en klippvägg. Färgen matchar bra med våra fönster och valet av köksdörrar.

Vilka var fördelarna med Dekton som material i valet av köksytor?

Det är ett vackert och slitstarkt material som håller över tiden. Materialet applicerades också på köksöns sidor tack vare dess hållbara egenskaper. Sirius spelar huvudnumret i köket och är det som upplevs bäst i harmoni med fönstrens design och ljusinsläpp. Hur ljuset reflekteras i Sirius är magiskt, den grova strukturen har stora estetiska värden för köket. Ytan skapar livlighet och substans.

Diskbänken från Franke matchades med en blandare i svart borstad metall från Tapwell. Till höger valde Anela två höga skåp från golv till tak med integrerad frys och kylskåp samt ytterligare två skåp med integrerade ugnar från Siemens. Färgerna på dessa höga skåp valdes i samma kulör som de omgivande väggarna för att smälta in perfekt.

Projektdetaljer:

• Projekt: Kök från HTH Sverige med Dekton Sirius i hemmet ritat av Anela
  • Arkitekt: Anela Tahirovic
  • Plats: Skåne, Sverige
  • Trend: Skandinavisk minimalism och industristil
  • Stil: Klassiskt, grått, industrikök med mörka arbetsytor, rena vita väggar och industrifönster.
  • Influens: Ett bearbetat unikt kök med stort naturligt ljusinsläpp
  • Datum för färdigställande: Våren 2019