Rasmus Mallings drömkök från Reform med bänkskivor i Dekton Taga

Äntligen fick jag mitt drömkök

Rasmus Malling har ritat på sitt drömkök i många år – och när han 2021 tog över sin nya lägenhet på en av danska Århus mysiga gator hade han redan många idéer kring köksdesign, materialval, färger. De flesta följde med hela vägen... men inte alla!

Image of foto 6522 in ’Endelig fik jeg mit drømmekøkken’ - Cosentino

Det finns inget som lämnats åt slumpen i det stilrena köket i Rasmus Mallings vackra, nya lägenhet, som han sedan övertagandet 2021 med stilfull hand renoverat rum för rum. Redan från början följde han en konsekvent linje i färger och uttryck – och varje enskilt val som gjordes under renoveringen byggde på noggranna materialundersökningar och överväganden.

Målet var att bygga drömköket som han skissat på och haft idéer om i många år – och det lyckades han med.

Image of foto 6383 in ’Endelig fik jeg mit drømmekøkken’ - Cosentino

Valet föll snabbt på Reforms rena linjer och eleganta material – och Rasmus hade många idéer kring sitt val av bänkskiva. Marmor var inte ett alternativ eftersom materialet inte är tillräckligt tåligt och laminat var uteslutet samt att en bänkskiva i rostfritt var en tveksam match för de i övrigt varma mässingtonerna. Därför sökte han aktivt ett alternativ med en exklusiv, glansig look som samtidigt skulle vara lättskött och tåla lite av varje.

Varumärket Dekton fångade hans uppmärksamhet via huskontot Salmonstreet på Instagram – och han tog därför turen till Cosentino Danmarks showroom och lager i Hedensted: 'Det var en riktigt bra investering att besöka Cosentino, där jag fick möjlighet att ställa frågor, få råd och inte minst se de stora Dekton-råskivorna i full storlek, vilket ger ett mycket bättre intryck av helhetskänslan än de små prover som redan varit på plats i köket, säger Rasmus Malling, som fann många favoriter i kollektionerna. Valet föll dock på mörka, nedtonade Dekton Sogne... och en mätning för bänkskivan bokades via Marmor & Granit:

"Marmor & Granit var fantastiskt att besöka - de var på mycket gott humör och det var inspirerande att träffa professionella hantverkare som visste exakt vad de sysslade med och kunde ge mig råd kring en lång rad detaljer", säger Rasmus Malling, som i samband med mätningen plötsligt började tvivla om valet av bänkskivefärg. Frågan var om Dekton Sogne nu också var det perfekta valet tillsammans med väggfärgen, mässingsdetaljerna och köket som helhet?

Inte riktigt...

Image of foto 6484 1 in ’Endelig fik jeg mit drømmekøkken’ - Cosentino

Rasmus lade slutbeställningen av bänkskivan på is - och gick en runda till: "Det är lätt att ändra en väggfärg... men en bänkskiva är en investering som måste hålla i många år och plötsligt kändes Dekton Sogne inte riktigt rätt."

Dekton Taga, Dekton Arga och coola Dekton Bergen kom in i leken och bedömdes i både dagsljus och kvällsljus, vilket visade sig vara ett klokt beslut. Det slutgiltiga valet blev den lättare Dekton Taga från kollektionen Dekton Stonika XGloss, som med sitt svala, gråtonade marmoruttryck och den vackra marmoreringen inspirerade av naturstenen Taj Mahal är ett perfekt, tidlöst val som stödjer atmosfären i hela lägenheten.

Under ombyggnaden av köket var det två saker som gav lite bekymmer. Den ena var byggnadens extremt skeva väggar, vilket är en lite dålig kombination med de raka linjerna i både kök och bänkskivor – och det andra, att bänkskivan var så lång att det trots Dektons stora råskiveformat skulle behövas att göra en lösning med två stycken bänkskivor. Båda sakerna löstes på ett elegant och mycket diskret sätt med minimala fogar lagda med precision utav teamet från Marmor & Granit.

Image of foto 6390 in ’Endelig fik jeg mit drømmekøkken’ - Cosentino

"Jag älskar Dekton Taga - och så glad att jag bara andades och funderade en vända till. Och så älskar jag att bänkskivan är så lätt att hålla ren och glänsande. Jag tänker aldrig på om den får fläckar, om den tål att jag använder den – och så njuter jag av att jag bara kan ta ut en bakplåt ur ugnen och ställa den direkt på bänkskivan. Det är så lätt. '

Rasmus Malling fik sit drømmekøkken i sin drømmelejlighed, som er smuk, funktionel og fyldt med personlige valg, som kan ses og følges på hans profil

Rasmus Malling fick sitt drömkök i sin drömlägenhet som är vacker, funktionell och full av personliga val- den kan ses och följas på hans profil @rasmus.malling på Instagram och på hans hemsida rasmusmalling.dk, där han erbjuder professionella inredningskonsultationer till privatpersoner och företag.