Författaren och matstylisten Lisa Eisenmans nya kök med Silestone® Poblenou

Om Systrarna Eisenman

Lisa och Monica Eisenman är svenskamerikanska författare, systrar och matstylister med en genuin passion for att äta mat, laga mat, prata mat och bjuda på mat. De har skrivit 8 kokböcker och vunnit priser för sina böcker Mingelmat och ”Från Grunden, allt ifrån marmelad och ketchup till kimchi och mozzarella ” som vann priset ”Årets Bästa Kokbok”. De har dessutom fått utmärkelsen ”Stora Matbloggspriset 2019″ och blev tilldelade Gastronomiska sällskapets ”Guldpenna 2019”.

De som följer Lisa och Monica på Instagram har säkert sett att Lisa har hållit på att renovera deras 30-tals trävilla i Sollentuna. De har nu bott i huset i 9 år och under den tiden diskuterat fram och tillbaka hur de ska renovera, bygga om eller bygga ut så många gånger. Förra året kom de i gång och det har gått bra samtidigt som nya lösningar och behov har växt fram under tiden så att förändringar behövdes för att passa hela familjen.

Projektpresentation

Familjen hade många minnen från det gamla köket och där otroligt mycket mat tilllagats. Men köket hade verkligen gjort sitt. Sista tiden la ugnen av när den blev för varm samt att luckor och handtag lossnade – så det är en stor dröm och längtan efter ett nytt kök som varit påtaglig länge! Lisas syster och arbetskollega Monica byggde ett nytt hus för några år sedan. Något som verkligen hjälpte Lisa under hennes beslutsprocess. De började rita och planera köket för att till slut landa i en bra lösning. Det var inte helt lätt då de skulle bygga ut en del av huset som skulle blir deras nya vardagsrum. Köket och matsalen skulle flyttas till en del av den nya utbyggnaden och till deras gamla vardagsrum. Det planerades att matsalen skulle vara i utbyggnaden – men efter ett tag ändrade de sig till att vardagsrummet skulle vara i den nya delen, och kök samt matsalen i en öppen planlösning. Här ser ni ritningen på utbyggnaden och nya planlösningen för våningen köket är placerat på i trävillan.

KÖKET har av självklara anledningar varit ett stort fokus och en huvudprioritering tack vare Lisas arbete. Deras önskan har alltid varit att flytta på köket för att få till ett större kök med möjlighet till ett större matbord. Förutom att Lisa använder köket i arbetet, gillar även hennes man att laga mat. Köket har alltid varit en självklar samlingsplats för dem och deras tre barn samt alla vänner. Pandemiåren lyfte verkligen fram saknaden att samlas runt matbordet och bjuda på goda middagar. Då köket även ska kunna användas i arbetet gällandes förberedelser inför fotograferingar och filminspelningar, var det viktigt att designa det stort och luftigt. Mycket arbetsyta var stor prioritet och kanske det viktigaste – att det skulle vara tåligt och hållbart.

Lisa ville att stilen på köket skulle vara lantligt med en modern touch, som passade in i stilen hos deras hus. Hon ville dessutom ha ljusgråa köksluckor. Efter att ha kikat runt på olika köksleverantörer valde de till slut Ikeas Lerhyttan i färgen ljusgrå på köksluckorna då dessa skulle matchas ihop med likväl bänkskiva som med golvet och väggfärgen.

Sedan var det fyra stora beslut som skulle tas och detta visste Lisa helt säkert att hon ville ha: En tålig och hållbar bänkskiva som klarar det mesta och som kan användas som en bra arbetsyta. En fristående spis och ugn med dubbla ugnar och fem plattor samt en stor diskho, delade i två mindre. Slutligen önskades en köksö som man kan sitta vid.

BÄNSKIVAN: Först– det stora beslutet om bänkskivan. Eftersom Lisa har jobbat väldigt mycket i Monicas kök så visste hon att hon ville ha en bänkskiva tillverkad i kvarts. Silestoneär ett stenmaterial som består av 90% kvarts och andra mineraler som utgör naturens hårdaste ämnen. Detta betyder att den är oerhört tåligt och motståndskraftigt –materialet står emot de flesta fläckar som vin, citron, kaffe mm. Det är dessutom extremt slittåligt och beständigt mot repor. Med andra ord en bänkskiva som kommer att tåla väldigt mycket matlagning och slitage, som dessutom kommer att hålla i många år. Det blev ett naturligt val då hon haft så mycket bra erfarenhet samt att Monica dessutom var väldigt nöjd med sin bänkskiva. Att Silestone kommer i så pass många färger, texturer och stilar var såklart ett stort plus i beslutsprocessen.

Lisa tog med sin kökslucka och bokade in ett möte på Cosentino Stockholm Center och vårt showroom/lager i Kungsängen. Där fick hon möjlighet att träffa vår projektansvarig Moa, som tog henne på en rundtur i lagret och kikade på de många olika stenskivorna. Där finns dessutom prover på alla stilar och färger som Silestone-bänkskivan finns i – och det är många. Över 150! Det fanns så många alternativ att det var inte helt lätt i början att välja ut en som självklart skulle passa med den gråa färgen på köksluckorna. Lisa hade många frågor till Moa som hjälpte henne i denna del av sin köksprocess.

De fann vid den tidpunkten en Silestone-nyhet i serien ”Loft” vars 5 färger inspireras av industriell stil och betong. Till slut kom de fram till några förslag som de kände skulle matcha de ljusgråa köksluckorna, vitvaxade furugolvet och vita väggfärgen väldigt fint. Proverna tog Lisa med sig hem och där placerades de på olika platser tillsammans med luckan, flyttades fram och tillbaka i olika delar av rummet för att se hur ljuset påverkade färgerna både på luckan och färgproven. Så svårt då flera passade men efter många funderingar föll valet till slut den mellangrå fina Poblenou. Den kändes som den verkligen skulle passa fint och Lisa skriver i bloggen ”Så oerhört skönt när det valet väl var bestämt.”

Efter att Lisa hade bestämt sig för färg på bänkskivan kunde familjeföretaget och tillverkaren Svenska Stengruppen , som skulle producera och montera stenskivan, komma hem till familjen för att mäta upp. Först behövde alla köksstommar vara helt på plats. Deras hantverkare Tommy platsbyggde hyllor av stommar och täckskivor. De gjorde så för att bredden skulle funka med köksstommarna, luckorna och bänkskivan. Innanför luckorna har gjordes skåp med hyllor.

När allt var på plats kom Christian från Svenska Stengruppen hem till dem för att måtta för det vill man inte göra själv. Här gäller det att vara oerhört noggrann då det är många delar som ska stämma: spisen, diskhon, blandaren och alla vinklar samt mått som ska passa köksstommarna. Efter mätningen var Lisa intresserad av att se hur Svenska Stengruppen jobbar på plats med att producera skivorna så hon bokade in ett studiebesök.

Äntligen så kom dagen som Lisa längtat efter så länge– dagen för leverans och installation av bänkskivan. Hon beskriver att det var lite nervöst huruvida den skulle passa i färg och mått. Men snabbt, smidigt och professionellt gick all till vid besöket. Lisa fortsätter att berätta vilken härlig känsla och lättnad det var när hon såg hur otroligt bra färgen på köket och bänkskivan passade ihop. Det blev en lugn och harmonisk känsla över hela köksutrymmet när allt till slut var på plats efter monteringen.

En annan del av deras köksrenovering som Lisa bestämt sig kring från början, var att hon ville ha en stor diskho, delad i två med en mindre och en större del. Många väljer en stor diskho så att en hel ugnsplåt kan få plats och läggas direkt ner i vattnet för lätt rengöring. För Lisa var det viktigare att ha en delad ho så att man lätt kan sortera disken. Det blir en hel del disk när man håller på att förbereda inför matfotograferingar eller provlagar alla olika nya recept. För att inte tala om när man är fem familjemedlemmar.

Silestone Poblenou hos Lisa Eisenman

Valet föll på varumärket DecoSteel, modell Combo Slim som underlimmades i bänkskivan. Diskhon är tvådelad där mellanväggen är nedsänkt. Detta betyder att Lisa kunde få både en två-delad diskho och plats för att sätta ner en hel ugnsplåt i diskvattnet.

Silestone Poblenou hos Lisa Eisenman

Projekt: Skandinaviskt lantligt kök med stora arbetsytor och en köksö i gråa betong/cementliknande Silestone® Poblenou från den koldioxidneutrala kollektionen Silestone® Loft.
Trend/Stil: Lantligt med en modern touch, som passade in i samma stil som deras hus.
Material: Silestone® i färgen Poblenou 2cm med matta yta Suede, arbetsytor i hela köket
Tillverkning och installation: Svenska Stengruppen.

Silestone® by Cosentino
Silestone® by Cosentino är den ledande globala hybrid-mineralytan för arkitektur- och designvärlden. Med mer än 30 år i framkant på marknaden erbjuder Silestone® unika tekniska egenskaper och design; hög resistens och hårdhet, enkelt dagligt underhåll, hög färgkonsistens och oöverträffad skönhet. Under de senaste åren har Cosentino utvecklat den innovativa och exklusiva N-Boost- och HybriQ-tekniken. Användningen av dessa tekniker har inneburit ett kvalitativt språng i utvecklingen av Silestone® när det gäller funktionalitet, kvalitet, skönhet och hållbarhet. Silestone® består av en hybridformula av mineralråvaror, såsom kvarts, syntetiska mineraler och material av återvunnet ursprung. Cosentinos produktionsprocess är en framgångssaga för miljön, eftersom den utförs med 99% återvunnet vatten och 100% förnybar elektrisk energi, samt återanvända råvaror.

Möjligheterna estetiskt- och designmässigt med Silestone® är obegränsade för professionella inom arkitektur- och design: det finns över 80 färger och ett brett utbud av texturer och format. Det är en perfekt yta för ett stort antal applikationer i kök och badrum, liksom laboratorier, sjukhus, hotell, restauranger och andra professionella utrymmen. Under parollen "Tops On Top" är entreprenören och den internationella modeikonen Cindy Crawford ambassadör för Silestone®. Sedan 2011 har Cosentino varit officiell sponsor och leverantör av bänkskivor till "The 50 Best Restaurants in the World".

https://www.cosentino.com/För ytterligare upplysningar kontakta Anna Granstig | PR-ansvarig Cosentino Scandinavia | Telefon +46 761 68 97 952 | Mail agranstig@cosentino.com

Om Systrarna Eisenman

Lisa och Monica Eisenman är systrar med en genuin passion for att äta mat, laga mat, prata mat och bjuda på mat. Nästa måltid är redan under planering innan den pågående är uppäten. De jonglerar rollerna som småbarnsföräldrar, frilansande kokboksförfattare, matkreatörer och matstylister. År 2000 förverkligade de sin dröm och öppnade The Cookbook Café – ett café med kokbokshandel som de drev i 8 år. Under den tiden gick ännu en dröm i uppfyllelse, då de fick möjligheten att skriva deras första egna kokbok ”Två systrars söta”. Sedan dess har de hunnit med 8 kokböcker, där den senaste är ”Från Grunden – Allt ifrån marmelad och ketchup till Kim chi och mozzarella” som vann ”Årets Bästa Kokbok” i tävlingen Årets Svenska Måltidslitteratur 2017. De har också fått utmärkelsen ”Stora Matbloggspriset 2019″ och blev tilldelade Gastronomiska sällskapets ”Guldpenna 2019”.

Blog https://www.systrarnaeisenman.se/Foton på Link In https://linkinprofile.com/systrarnaeisenman

Instagram @systrarnaeisenman Facebook: Systrarna Eisenman E-mail: info@systrarnaeisenman.seKällor: https://www.systrarnaeisenman.se/2021/05/19/ett-nytt-kok-blir-till-del-1-bankskivan/https://www.systrarnaeisenman.se/2021/09/17/del-2-renovering-av-koket/