Gaggenau -the Essential Induction-hällen med Dekton®

Gaggenau släpper "the Essential Induction"-hällen för Cosentinos Dekton-ytor®

• Induktionshällen Essential Induction tillsammans med Dekton®-ytor finns att köpa hos auktoriserade Gaggenau-återförsäljare i Europa, Turkiet och Mellanöstern sedan i maj, och från och med september i Australien och Nya Zeeland.
  • Denna banbrytande innovation är resultatet av flera års samarbete mellan de båda FoU-teamen.
  • Konstverket Essential Induction stod i fokus för “The elevation of Gravity”, installationen som Gaggenau visade upp under Milan Design Week 2024 på Villa Necchi Campiglio.

Alla foton- kredit Gaggenau

Cantoria (Almeria), 7e maj 2024.- Cosentino, världsledande företag inom produktion av hållbara ytor för arkitektur och design, och Gaggenau, lyxmärket för hushållsapparater av professionell kvalitet, lanserar den innovativa Essential induction som börjar sedan maj i år i Europa, Turkiet och Mellanöstern, och fortsätter från september i Australien och Nya Zeeland. Efter flera års samarbete mellan de båda FoU-teamen har denna integrerade induktionshäll nått marknaden och blivit del av vår ultrakompakta koldioxidneutrala yta Dekton®.

Essential Induction är innovation i sin renaste form. En spishäll och bänkskiva kombineras till en enda yta som resulterar i ett arkitektoniskt mästerverk med hög design. Prestationen är en enda yta utan barriärer, ramar eller luckor. Inget annat än en prick, en yta, en kontrollratt. Dekton®’s unika egenskaper, i 12 mm tjocklek, i kombination med Gaggenaus berömda teknik och överlägsna prestanda, gör att den sömlöst kan integreras i alla bostadsutrymmen, vilket ger en högkvalitativ matlagningsupplevelse och största möjliga frihet att utforska och experimentera.

Med tanke på innovationens relevans fungerade Essential Induction-hällen, som är integrerad i en sceniskt Dekton® Domoos-skiva, som fokuspunkt för “The elevation of Gravity”, Gaggenaus installation visades under Milan Design Week 2024 i Villa Necchis glaspaviljong. Essential Induction förkroppsligade begreppet gravitation och skapade en magnetisk kraft som omdefinierar modernt boende och design genom konsten i reduktion.

Induktionshällen Essential Induction finns att köpa hos auktoriserade Gaggenau-återförsäljareoch ger liv åt alla designvisioner med valet av ett brett utbud av Dektons® färger och ytbehandlingar, som alla kan kompletteras med Gaggenaus ikoniska reglage i rostfritt stål eller svarta med hög precision. Under ytan kan två olika storlekar av induktionsmoduler kombineras för att tillgodose alla specifika behov. Standardmodulen på 21 cm rymmer kastruller och stekpannor med en diameter på mellan 10 och 21 cm, medan den stora modulen på 28 cm är skräddarsydd för kokkärl med en diameter på mellan 15 och 28 cm.

För att garantera optimal prestanda aktiveras induktionsmodulerna genom förbättrade ytskydd som magnetiskt ansluter till kokkärlet. Samtidigt är pricken mycket mer än bara en prick. Ett diskret ljus som intuitivt kopplar vredet till kokzonen i drift. Det är inte bara en guide till var man ska placera kokkärl, dess variation i intensitet, färg och tillstånd låter användaren veta om modulen är på, om det finns restvärme eller om ytskyddet saknas. När den inte används stängs den automatiskt av och återför ytan till ett utrymme för förberedelser, servering, ätande och till en plats för umgänge.

Förutom de nämnda marknaderna kommer tillgängligheten potentiellt att utökas till andra regioner i framtiden baserat på efterfrågan.

Om Cosentino

Cosentino är ett globalt familjeägt företag som producerar och distribuerar innovativa och hållbara ytor med högt värde för arkitektur och design. Som ett ledande företag föreställer sig och förutser Cosentino tillsammans med sina kunder och partners att utforma lösningar som erbjuder värde och inspiration till människors liv. Detta mål möjliggörs av banbrytande varumärken som är ledande inom sina respektive segment, t.ex. Silestone®, Dekton® och Sensa by Cosentino®.

Koncernen baserar sin utveckling på internationell expansion, ett innovativt forsknings- och utvecklingsprogram, respekt för miljö och hållbarhet samt sitt pågående engagemang i samhället och de lokala samhällen där den är verksam, utbildning, jämställdhet samt hälsa och säkerhet.

Cosentino-koncernen distribuerar för närvarande sina produkter och varumärken i mer än 120 länder, från sitt huvudkontor i Almeria (Spanien), och har egna tillgångar i 32 av dem. Koncernen har 9 fabriker (8 i Almería, Spanien och 1 i Brasilien), 1 intelligent logistikplattform i Spanien och mer än 150 kommersiella och affärsenheter över hela världen. Mer än 90 % av Cosentino-koncernens finansiella omsättning kommer från internationella marknader.

www.cosentino.com

För mer information, bilder eller intervjumöjligheter, kontakta:

Jose María Pantoja

jpantoja@cosentino.com

Om Gaggenau

Gaggenau är en tillverkare av högkvalitativa hushållsapparater och är erkänd som en innovationsledare inom design och teknik "Made in Germany". Företaget, med en historia som går tillbaka till 1683, har revolutionerat det inhemska köket med sina internationellt hyllade produkter. Gaggenaus framgång bygger på teknisk innovation och ett tydligt formspråk i kombination med hög funktionalitet. Gaggenau är sedan 1995 ett dotterbolag till BSH Hausgeräte GmbH i München och finns för närvarande representerat i mer än 50 länder med över 60 flaggskeppsbutiker och showrooms i större städer runt om i världen.

www.gaggenau.com

För mer information, bilder eller intervjumöjligheter, kontakta:

Irith Terra Storms

irith.storms@bshg.com

Rokas Rimaitis

rokas@limecreative.com

Cosentinos monter på Salone del Mobile, S.Project (Hall 3 - Monter E22 E2)

Cosentino anländer till Milano med en agenda full av aktiviteter och nyheter som förändrar branschen

Det världsledande företaget kommer att ha en dedikerad monter på S.Project-utställningen i Salone del Mobile och samarbetar med de mest framstående projekten i Fuorisalone, medan flera evenemang kommer att hållas i dess City-showroom under Milano Design Week. Under dessa dagar kommer Cosentino att introducera de nya Dekton-kollektionerna® och den nya disruptiva karaktären hos Silestone® tack vare

Cosentino presenterar Dekton® Ukiyo, den första kollektionen i sitt slag med vacker räfflad textur, framtagen med designern Claudia Afshar

Dekton® Ukiyo som textur är speciellt utformad för vertikal beklädnad och kommer att finnas tillgänglig i matt finish och två spår-alternativ: GV2 med spår som är placerade 25 mm från varandra och mäter 5 mm bredd och 3 mm djup, och GV3 med spår som är placerade 11 mm från varandra och är 4 mm breda och djupa . Båda kommer i plattstorleken 450 mm x 3000 mm. För att lansera Dekton Ukiyo som produkt