Badrumsinstallation av Tom Dixon för Cosentino i Dekton under Milan Design Week

Cosentino och Tom Dixon förvandlar världen för badrumsdesign med "Metamorphic"

Milano, Italien (18e april, 2023) — För Milanos Designvecka (Milan Design Week) 2023, har Cosentinokoncernen, den spanska globala ledaren inom produktion och distribution av innovativa och hållbara ytor, samarbetat med världsberömda brittiske designern Tom Dixon och hans team på Design Research Studio, för att inspirera designvärlden med en djärv arkitektonisk vision för badrumsutrymmet med titeln, "Metamorphic.” Installationen väcks till liv nästan helt med Dekton®, en ultrakompakt sten, och visar mångsidigheten, tåligheten och hållbarheten hos detta innovativa material för att väcka idéer för badrummens framtid.

Genom att utmana uppfattningen av badrummet som ett rent funktionellt, dolt utrymme, är "Metamorphic" ett effektfullt, arkitektoniskt och skulpturalt projekt som återuppfinner badrummets position och synlighet i inredningen. Inspirerad av Tom Dixons fascination för nya metoder för modulär konstruktion och djup förståelse för Dektons® egenskaper, har installationen fyra moduler av varierande storlek som visar en ny vision av badrums-utrymmet som en kontaktpunkt för inredningsarkitektur. "Metamorphic" tar besökarna på en resa genom den modulära världen, med surrealistiska former och den dramatiska effekten av vatten, ljud och ljus.

"Jag har länge varit fascinerad av prefabricerade badrum som infogas i byggnader som moduler, vilket var utgångspunkten och den första inspirationen bakom ''Metamorphic''. Efter att ha besökt Dektons® produktionsanläggning i Spanien blev jag trollbunden av materialets innovation och hållbarhet. Dektons® hållbarhet och skönhet gjorde det möjligt för mig att skapa en enhetlig och sömlös 3D-installation - nästan som om den var huggen ur sten. Slutresultatet visar badrummet som en praktisk tillflyktsort och väcker möjligheten för dessa utrymmen att vara mer uttrycksfulla och heroiska", tillade den brittiska designern Tom Dixon.

Cosentino har ställt ut under Milan Design Week i 15 år, bland annat på Salone de Mobile under EuroCucina samt Fuorisalone 2019. Detta partnerskap markerar Dixons återkomst till Salone efter nio år, vilket gör det till ett viktigt ögonblick för båda varumärkena.

"Vilken ära det är att samarbeta med Tom Dixon för första gången och att göra det vid ett designbranschevenemang av denna skala", säger Eduardo Cosentino, VD för Cosentino Nordamerika och EVP för Global Sales. "Cosentino föreställde sig en installation för att visa upp Dektons mångsidighet bortom bänkskivor och verkligen inspirera designgemenskapen. Metamorphic har gjort just det och gett designers och beställare ett unikt perspektiv på det oändliga utbudet av applikationer med Dekton® och möjligheter och koncept för framtiden."

Den enda kollektionen som använts för att skapa installationen är den nya Dekton® Pietra Kode, som omtolkar den tidlösa skönheten hos tre klassiska italienska naturstenar: Vicenza, Travertin och Seppo di Gré. De fem färgställningarna - Grafite, Sabbia, Ceppo, Nebbia och Marmorio förmedlar utseendet och den naturliga strukturen hos klassisk italiensk sten.

"Metamorphic" visades på 11 Via Palermo från 18 - 23 april med personliga turer som gavs till små grupper var 10:e minut och nådde mer än 3000 besökare. Läs mer på www.cosentino.com/landings/metamorphic.

Om Design Research Studio

Design Research Studio är design- och innovationsbyrån i hjärtat av märket Tom Dixon, som arbetar med morgondagens produkter, utrymmen och varumärken. Tom är en rastlös innovatör och etablerade Design Research Studio 2003 för att arbeta med innovativa projekt och produkter med en mängd olika partners, varumärken, utvecklare och entreprenörer. Sedan starten har DRS levererat högkoncept-interiörer, arkitektonisk design, detaljhandels-design, utställningar, varumärkesbyggande och anpassade produkter under kreativ ledning av VD Helene Andersen. Studion är rik på berättelser och vårdar en snabbt växande internationell portfölj som sträcker sig från gästfrihet och detaljhandel till samarbetsutrymmen och monumentala komplex. Genom att länka till sitt internationella nätverk av design- och tillverkningspartners realiserar studion projekt globalt. www.designresearchstudio.net

Dekton® by Cosentino är en revolutionerande och innovativ ultrakompakt sten för arkitektur och design. Det är en sofistikerad blandning av mineraler tillverkade med sintrad partikelteknik (TSP) och en unik ultrakompakteringspressprocess. Dess unika uppsättning överlägsna tekniska egenskaper, såsom motståndskraft mot UV-strålar, repor, fläckar och termisk chock och mycket låg vattenabsorption, gör Dekton® till den perfekta ytan för ett brett spektrum av applikationer, både inomhus och utomhus (fasader, beläggning, beklädnad, bänkskivor, handfat etc.). Den tillverkas i storformatsplattor (upp till 320 cm x 144 cm) i fem olika tjocklekar (0,4 cm, 0,8 cm, 1,2 cm, 2 cm och 3 cm).

Som en del av Cosentinos engagemang för hållbarhet och en cirkulär ekonomisk modell innehåller alla Dekton-färger® 15–85% återvunnet material från produktens egen tillverkningsprocess. 2016 erhöll Cosentino en miljövarudeklaration för Dekton®. År 2020 fick Dekton® produktcertifieringen Carbon Neutral för hela sin färgportfölj och stod ut som den enda koldioxidneutrala ytan från vaggan till graven. Dekton-märket® erbjuder 25 års garanti. https://www.cosentino.com/dekton/