Årets mottagare av Ung Dalakraft-stipendiet heter Moa Lindgren och Ondrej Spiegl, Viktoria Brolin, Mohamed Abdi samt Jonatan Rönning och Madelene Nordkvist.

200 000:- till unga entreprenörer för ett livskraftigt Dalarna

Av 26 intressanta ansökningar till Dalakrafts stipendium för entreprenörer på uppåtgående har 4 unga dalakrafter utsetts. Tillsammans får de dela på 200 000 kronor – som går till så vitt skilda verksamheter som en gårdsbutik, konståkningsforskning, sociala medierexpertis och arbetsintegrerad fastighetsverksamhet.

Jag är imponerad av bredden och kvaliteten på årets ansökningar. De fyra vi valde ut, tillsammans med en jury, är alla intressanta företag som vi ser fram emot att stötta och följa, säger Andreas Thunmarker, kommunikationschef på Dalakraft.

Ung Dalakraft är ett av elhandelsbolagets sociala engagemang.

- För oss på Dalakraft är den biten väldigt viktig och vi vill verkligen bidra till ett livskraftigt Dalarna. Det tror vi att årets stipendiater kommer att göra på ett mycket bra sätt, säger Thunmarker.

Social fastighetsskötsel och skadeförebyggande forskning

Ung Dalakraft har delats ut sedan 2017 och syftar till att inspirera och hjälpa unga initiativtagare att förverkliga sina idéer, projekt och drömmar.

Grundkriterierna för den som söker är att hen ska vara 18-30 år, bo i eller ha anknytning till Dalarna, samt att idén eller projektet är knutet till regionen.

Årets stipendiater:

• Mohamed Abdi, Borlänge: Driver ett nystartat arbetsintegrerat socialt företag som vill skapa förutsättningar för människor som har det svårt på arbetsmarknaden av olika skäl, främst med inriktning på integration. Huvuddelen av verksamhet bedrivs i Borlänge kommun och inom fastighetsskötsel.
  • Jonatan Rönning och Madelene Nordkvist, Idre: Bedriver lantbruk med köttraskor i fäboddrift. Paret har redan byggt en ny ladugård och planerar nu att utöka verksamheten med uppfödning av får samt öppning av en egen gårdsbutik med försäljning av närproducerat kött och grönsaker från gården.

• Viktoria Brolin, Sälen: Ska hålla koll på alla nyheter och trender inom sociala medier och förse Dalaföretagare med det nödvändigaste de behöver veta om det för att kunna utveckla sin verksamhet. Hon erbjuder också stöttning från fotografering, via bildbehandling till strategier, inlägg och digital annonsering.

• Moa Lindgren och Ondrej Spiegl, Falun: Genom sina tränarkarriärer och sin skadeförebyggande forskning inom konståkningsvärlden har Moa och Ondrej utvecklat en helt ny produkt; baserad på vetenskap och med ambition att minska antalet skador inom sporten. Patentet väntar runt hörnet och snart kan produkten offentliggöras.

Kan vara avgörande

- Vi är stolta över att kunna bidra till det unga näringslivet i Dalarna. För många entreprenörer i startgroparna kan stipendiet vara helt avgörande för att kunna starta eller komma vidare, säger Andreas Thunmarker.

Jonatan Rönning, som tillsammans med sambon Madelene Nordkvist, är en av årets stipendiater, håller med.

- Det här är ett otroligt viktigt tillskott för oss. Vi har redan gjort betydande investeringar och tack vara Ung Dalakraft kan vi nu ta nästa steg mot vår gårdsbutik betydligt snabbare.

En som faktiskt vet vad Ung Dalakraft betyder för ett företag på uppåtgående är magikern Pontus Lidman som fick stipendiet 2017.

- Ung Dalakraft har hjälpt mig att utveckla min verksamhet och gjort att jag bland annat kunnat köra mina egna fullstora shower på Cirkus i Stockholm. För mig som entreprenör har stipendiet verkligen gjort skillnad. Ansök du också!

Årets stipendiater kommer att presenteras närmare i Dalakrafts kanaler inom kort.

Ansökan är öppen året om på dalakraft.se/upplev-dalakraften/ung-dalakraft