Lina Karlsson, som driver företaget No connection, fick stipendiet Ung Dalakraft 2018. Det blev starten på en häftig resa för upplevelseföretagaren från Älvdalen.

Unga dalakrafter lyfter regionen

Ansökningstiden för stipendiet Ung Dalakraft har löpt ut, och det är lätt att konstatera att Dalarna är fyllt av unga, lovande entreprenörer. 26 ansökningar ska nu granskas och nästa steg i urvalsprocessen är intervjuer med extra intressanta sökanden.

Ansökningstiden för elhandelsbolaget Dalakrafts stipendium Ung Dalakraft löpte ut den 31 oktober. Ung Dalakraft är ett penningstipendium utan fast summa. Årligen får en eller flera stipendiater ta del av upp till 150 000 kronor, beroende på söktryck, kvalitet på idéerna och omfattningen på respektive projekt.

På Dalakraft gläds man över de många ansökningarna.

- Vi har marknadsfört Ung Dalakraft på ett annat sätt i år mot tidigare, vilket har gett utdelning. Vi har fått in hela 26 ansökningar, vilket är betydligt fler än förra året. Merparten av dem är dessutom riktigt bra, säger Andreas Thunmarker på Dalakrafts marknadsavdelning, och fortsätter:

- Vi kommer nu att sätta oss ner och gå igenom ansökningarna och kalla de mest intressanta på intervjuer. Det är häftigt att se hur mycket driv det finns i vår region.

Klart innan årsskiftet

Stipendiet har delats ut sedan 2017 och syftar till att inspirera och hjälpa unga initiativtagare att förverkliga sina idéer, projekt och drömmar.

- På Dalakraft brinner vi för att bidra till ett livskraftigt Dalarna. Att hjälpa unga entreprenörer som befinner sig i startgroparna att komma igång känns viktigt, säger bolagets marknadschef, Rita Adolfsen.

Grundkriterierna för den som söker om stipendiet är att hen ska vara 18-30 år, bo i, eller ha anknytning till, Dalarna, samt att idén eller projektet är knutet till regionen. Man kan ansöka ensam eller tillsammans med någon/några.

Målsättningen är att årets stipendiater ska vara utsedda innan den 31 december.