Nu är det lagligt för människor att äta insektprotein i hela Europa. EU har godkänt mjölmasken som livsmedel. Tebrito i Dalarna har produktion av mjölmaskar.

Fritt fram att äta mjölmask i hela EU

Nu är det lagligt för människor att äta insektprotein i hela Europa. EU har godkänt mjölmasken som livsmedel och det är fritt fram att äta och att användas i sin helhet, som ingrediens i snacks eller som ingrediens i mat. I Dalarna finns företaget Tebrito som odlar och vidareförädlar matinsekter i en fabrik strax utanför Orsa. Här finns företagaren och vd:n Nils Österström som jobbat med storskalig mjölmaskproduktion i ca 5 år och som förstås nu är glad med stor framtidstro. Tebrito är med i Dalarna Science Parks affärsutvecklingsprocesser.

– Ja, det är verkligen roligt att vi äntligen har fått ett klartecken från EU att mjölmask nu är godkänt som människoföda! EUs befolkning får nya möjligheter att utforska dessa kulinariska läckerheter, menar Nils Österström.

Livsmedelsverket har redan tagit ett beslut för Sverige men att även alla medlemsländer i EU nu omfattas öppnar nya möjligheter för Tebrito.

-Redan idag säljer vi allt vi producerar, bl a frass, dvs mjölexkrementer och insekter som fiskfoder och olika sorters djurmat.

Fiskfoderbranschen arbetar också aktivt för att utveckla ett mer hållbart alternativ till fiskfoder. Idag består fiskfoder mest av sojaprotein som förstör stora delar av regnskogsområden. Här kan insekter vara ett mycket mer miljövänligt alternativ som också har visat sig ha positiva hälsoeffekter på fisk.

Hur ser bolaget ut just nu?

-Vi är sju personer som jobbar på Tebrito och har vuxit successivt för att vara beredda på en expansion. Olika professioner och erfarenheter i bolaget gör att vi tillsammans kan skapa storskalig produktion av hållbart protein i Sverige. Vi håller samtidigt på att bygga en ny produktionsanläggning och arbetar med investerare i bolaget, berättar Nils.

Nils Österström har under företagsutvecklingen varit med i Dalarna Science Parks inkubator och fått affärscoachning av bl a Jörgen Bond;

-Det är inte frågan om vi kommer att äta protein från insekter, frågan är hur snabbt kan vi börja. Sverige är ett land som vill ligga i framkant när det gäller de globala målen. Ska fortsätta med det behöver insekter upp på matbordet. Det är inte konstigare än att vi äter kräftor, det är bara en vanesak. Och ja, jag har smakat, menar Jörgen Bond!

Hur hållbart är det med maskproduktion?

– Miljöfördelarna med uppfödning av insekter för livsmedel är många. Eftersom vi kan använda sidoströmmarna, ex kli och drav från t ex bagerier, bryggerier m fl, så blir det en klimatsmart produktion. Det bygger på att insekterna har hög effektivitet när man omvandlar dessa till foder, det är mindre utsläpp av växthusgaser och vi använder mindre vatten och mark vid odlingen. Att äta maskar har också ett högt proteinvärde vilket är en bra egenskap, menar Nils Österström. Sammantaget bidrar maskproduktionen till minskat matsvinn.

Nils Österström, vd Tebrito

Proteinproduktionen i världen behöver öka

På Dalarna Science Park arbetar man bl a med klimatsmart proteinproduktion i form av ett projekt tillsammans med Norge. Syftet är att skapa förutsättningar för storskalig produktion av insekter för mat och foder för den europeiska marknaden.

– Det är verkligen kul och viktigt att vi nu fått detta beslut om att mjölmask är tillåtet som livsmedel i hela EU; det öppnar nya möjligheter, menar Pernilla Löfling, projektledare.

Proteinproduktion i världen behöver öka samtidigt som utsläppen behöver minska. Insekter har hög fodereffektivitet och proteinkvalitet, och produktionen har miljömässiga fördelar.

-Eftersom insekter inte kräver så mycket utrymme, mat och vatten är det en hållbar, klimatsmart och lönsam industri med stora möjligheter. Insekter kan också äta avfall som vi annars skulle ha kastat, fortsätter Pernilla.

Möjligheterna är alltså många för storskalig produktion och nu är alltså Dalarnas företag redo att accelerera för att bidra till Europa med hållbart proteinrikt livsmedel.

Dalarna Science Park är en innovationsarena som stödjer utveckling av människor och företag med tillväxtambitioner. www.dalarnasciencepark.se

Ann-Louise Larsson

Media, press, kommunikation Media, kommunikation, marknadsföring