Årets Guldklubba: Cristina Stenbeck och Johan Markman erhöll utmärkelsen Guldklubban 2012

Årets Guldklubba för förtjänstfullt ordförandeskap i klassen noterade bolag gick till Cristina Stenbeck som är ordförande i Kinnevik och i klassen onoterade bolag till Johan Markman, ordförande i Atteviks Bil. Utmärkelsen delades ut av H.K.H. Prins Daniel vid en ceremoni i Stockholm den 28 november.

– De har båda arbetat med ett starkt engagemang, integritet och kompetens. Förmågan att skapa ett bra arbetsklimat inom styrelsen har varit tydlig, säger Lars-Erik Forsgårdh ordförande i StyrelseAkademien.

Guldklubban är en årlig utmärkelse för förtjänstfullt ordförandeskap som StyrelseAkademien och revisions- och konsultbolaget Deloitte instiftade 2005. Guldklubban instiftades för att lyfta fram ordförandeskapets viktiga roll för framgång i svenska bolag. Ordförandens roll ökar i betydelse för företag av alla storlekar. Utmärkelsen delas därför ut i två klasser; en för noterade bolag och en för onoterade bolag.

– Årets utmärkelser är i linje med en fin svensk tradition av mycket kompetenta ordföranden. Framgångsrikt styrelsearbete bygger på starkt ledarskap och en god känsla för vad bolaget behöver för att utvecklas, säger Svante Forsberg, ordförande i Deloitte.

Del ur juryns motivering för Cristina Stenbeck:
Cristina Stenbeck är ett exempel på en modern styrelseordförande med starkt engagemang och mod att förändra. Hon driver styrelsen mot att ständigt blicka framåt och utveckla verksamheten med ökat aktieägarvärde som alltid överordnad ledstjärna.

Del ur juryns motivering för Johan Markman:
Med visionär ledarstil, personlig charm och en stor diplomatisk ådra, parat med egen lång erfarenhet som familjeföretagare, har Johan Markman fått styrelsen att vidga vyerna och våga tänka i nya banor utan att tappa fokus på bolagets långsiktiga värdeskapande. Det är en gärning som ordförande i ett välskött familjeföretag väl värd att belöna.

2011 års utmärkelse för förtjänstfullt ordförandeskap gick i klassen noterade bolag till Lars-Erik Nilsson, Axis Communications och till Lars Göran Johansson, Willo, i klassen onoterade bolag.

För kommentarer vänligen kontakta
Svante Forsberg, ordförande för Deloitte, 0733-97 22 10
Lars-Erik Forsgårdh, ordförande i StyrelseAkademien 0708-16 11 76

För den fullständiga motiveringen och mer detaljerad information om pristagarna och utmärkelsen, vänligen se www.guldklubban.se.

Den idéella föreningen StyrelseAkademien och revisions- och konsultföretaget Deloitte arrangerar Guldklubban i samarbete med private equity-företaget Fairford Group, rekryteringsföretaget Heidrick & Struggles, Swedbank och advokatbyrån Roschier. Mediepartner är Dagens Industri.

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, skatterådgivning, business consulting och finansiell rådgivning till offentliga och privata klienter inom en mängd branscher. Med ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, kan Deloitte erbjuda spetskompetens av världsklass och djup lokal expertis för att hjälpa klienter med de insikter de behöver för att ta itu med sina mest komplexa utmaningar. Samtliga 200 000 medarbetare i nätverket arbetar för att nå den gemensamma visionen – To be the standard of excellence. www.deloitte.se

StyrelseAkademien är en oberoende intresseorganisation för ägare, styrelseledamöter och övriga som önskar utveckla sitt kunnande inom ägarstyrning och professionellt styrelsearbete. Verksamheten bedrivs i form av 15 ideella lokala föreningar, med över 4 300 medlemmar. Missionen är att öka kunskapen om styrelsearbetets betydelse för företagens lönsamhet och utvecklingskraft bl a genom utbildning, rekrytering, nätverk och opinionsbildning. www.styrelseakademien.se