Accountor har ingått avtal att förvärva Deloitte Sveriges verksamhet inom redovisning och lönetjänster

Deloitte har den 5 december 2023 slutit avtal med Accountor om en försäljning av Deloittes verksamhet inom redovisning och lön.

– Det här är en välskött verksamhet som levererar tjänster inom redovisning och lön med hög kvalitet av professionella konsulter och rådgivare. I Deloittes långsiktiga strategi och tjänsteerbjudande ingår inte den typen av tjänster. Vi ser därför att det skapas bättre möjligheter för utveckling och långsiktig tillväxt, och inte minst ökade möjligheter till personlig och professionell utveckling för våra medarbetare, genom att låta den här delen av vår verksamhet gå över till Accountor. De är ett av de ledande bolagen i branschen med en ambitiös utvecklings- och investeringsagenda och har en värdegrund som matchar vår, säger Anders Rinzén, partner på Deloitte.

Deloitte och Accountor kommer att samverka under en övergångsfas för att lämna över alla klientrelationer på ett effektivt sätt och utan påverkan på tjänsteleveranser. Förvärvet förutsätter godkännande av relevanta myndigheter.

– Deloitte är en välrenommerad organisation som är känd för sina kompetenta och skickliga konsulter. Det finns många likheter mellan oss, bland annat delar vi syn på betydelsen av kunskap, och ambitionen att erbjuda högklassig service till våra kunder. Genom det här förvärvet kommer Accountor stärka sin kärnverksamhet i Sverige och det möjliggör för oss att möta de krav som ställs från omvärlden, samtidigt som vi kan fortsätta stötta våra kunder att utveckla framgångsrika verksamheter, säger Magnus Högvall, VD för Accountor Sverige.

Deloittes redovisningsverksamhet omfattar outsourcing-tjänster inom löpande redovisning, upprättande av års- och periodbokslut, årsredovisning och inkomstdeklarationer, löneadministration och närliggande tjänster samt rådgivning, analyser, ekonomi- och verksamhetsstyrning. Deloittes tjänster inom interimstöd och projekt i ekonomifunktionen omfattas inte av affären.

Tjänsterna inom redovisning och lön stod under bokslutsåret 2023 för 127 miljoner kronor, vilket innebär cirka 3 procent av Deloittes omsättning i Sverige. Affären berör cirka 130 medarbetare.

För ytterligare kommentarer, vänligen kontakta Anders Rinzén via arinzen@deloitte.se eller presskontakt Christer Ahlgren på 0708-14 23 20.

För frågor till Accountor, vänligen kontakta presskontakt Anna-Karin Lindeberg via anna-karin.lindeberg@accountor.se.

Deloitte är en branschledande tjänsteleverantör av revision, redovisning, rådgivning inom skatt och juridik, consulting, finansiell rådgivning och riskhantering, och levererar tjänster till nästan 90% av Fortune Global 500® samt tusentals privatägda företag. Våra medarbetare levererar mätbara och bestående resultat som hjälper till att stärka allmänhetens förtroende för kapitalmarknaderna, gör det möjligt för klienter att transformeras, växa och leda vägen mot en starkare ekonomi, ett mer rättvist samhälle samt en mer hållbar värld. Grundad på vår mer än 175 åriga historia, finns Deloitte i över 150 länder och territorier. Läs mer om hur Deloittes nära 415 000 medarbetare över hela världen gör en meningsfull skillnad på www.deloitte.com.