Deloitte och IOK tillkännager globalt partnerskap för att främja den olympiska rörelsen

• Deloitte ansluter sig till The Olympic Partner (TOP)-programmet i unikt partnerskap för att främja den olympiska rörelsen
  • Under det tioåriga partnerskapet kommer Deloitte att förse Internationella Olympiska Kommittén (IOK) med management- och affärskonsulttjänster, bland annat inom digital strategi och transformation, och bidra till att IOK når målen inom Olympic Agenda 2020+5
  • Hållbarhet, mångfald, jämlikhet och karriärstöd för idrottare blir prioriterade områden för partnerskapet

Internationella Olympiska Kommittén (IOK) och Deloitte tillkännager idag ett tioårigt partnerskap inom TOP-programmet som sträcker sig över fem olympiska spel fram till och med 2032. Deloitte kommer att vara en världsomspännande olympisk och paralympisk partner för följande spel: Paris 2024, Olympiska och Paralympiska Vinterspelen i Milano Cortina 2026, Los Angeles 2028, Olympiska och Paralympiska Vinterspelen 2030 och Brisbane 2032.

Som global olympisk partner kommer Deloitte att bistå med kompetens inom management och affärsrådgivning för att förbättra och säkra IOK:s digitala ekosystem som stöder den olympiska rörelsen.

Deloitte och IOK har bildat ett partnerskap med avsikt att ta tillvara på Deloittes kompentenser för att stötta IOK att nå målen i sin strategiska plan för framtiden, Olympic Agenda 2020+5, och dess vision att bygga en bättre värld genom idrott. I samarbete med IOK kommer Deloitte tillhandahålla ett globalt team med omfattande lednings- och affärskonsultfunktioner som på ett påtagligt sätt kommer att ha inverkan på de nationella olympiska kommittéerna, miljarder fans och de tusentals atleter som gör de olympiska spelen möjliga.

Deloitte kommer använda sin kompetens inom miljö, sociala tjänster och governance för att stötta den olympiska rörelsen i de utmaningar som identifierats i Olympic Agenda 2020+5 relaterat till styrning, strategi, hållbarhet, mångfald och jämlikhet samt stöd för idrottare och välmående.

– We are living through one of the most consequential moments in history. The Olympic Movement plays a vital role in uniting the world through friendship, solidarity and fair play, and never has this been more important than now. Together, Deloitte and the IOC aspire to make an impact that matters – to strengthen, enhance and create a long-lasting and positive impact on society through the Olympic Movement, säger Punit Renjen, vd för Deloitte Global.

– We are delighted to be working with Deloitte and excited by the opportunity this partnership presents for the entire Olympic Movement. Deloitte’s initiatives to advance the UN Sustainable Development Goals align with the IOC’s philosophy of further change and transformation as expressed in the IOC’s Olympic Agenda 2020+5 strategic roadmap for the future, säger IOK:s ordförande Thomas Bach.

– Having worked with Deloitte for several years now, the International Paralympic Committee (IPC) is enthusiastic to explore with Deloitte how its expertise and wide range of services can benefit the wider Paralympic Movement as we aim to use sport as a tool to drive social inclusion, säger IPC:s president Andrew Parsons.

Möjliggör utvecklingen av den olympiska rörelsen

Deloitte kommer att stödja IOK med strategi för digital transformation. Företaget kommer att använda sin digitala kompetens för att undersöka hur man kan förbättra digitala tjänster, hålla kontakt med supportrar runt om i världen och utöka intresset mellan spelen.

Främjar IOK:s ambitioner och insatser för att möta globala utmaningar

Deloitte kommer att använda sin erfarenhet av att driva värderingsstyrda initiativ för att stötta IOK i utvecklingen av strategier som hjälper kommittén att uppnå sin vision om att bygga en bättre värld genom idrott.

Deloitte kommer att samarbeta med IOK kring utveckling av en rad olika program och initiativ, bland annat inom idrottsstöd och psykisk hälsa, mångfald, jämlikhet, hållbarhet och reducering av spelens miljöpåverkan.

För att understryka vikten av god samhällsstyrning och öppenhet, såsom det uttrycks i Olympic Agenda 2020+5, kommer ett kompetenscentrum att utvecklas genom detta partnerskap inom administration och förvaltning för deltagande nationella olympiska kommittéer.

– This partnership brings together two iconic global brands who share a passion for driving positive societal impact. We see this spirit embodied in the Olympians and Paralympians who work for Deloitte and inspire us to see the possibility of what Deloitte and the IOC can accomplish together, säger Michele Parmelee, Chief People and Purpose Officer på Deloitte Global.

– Deloitte’s relationship with the Olympic Movement is a clear example of how the Worldwide Olympic Partner Programme continues to attract the most renowned names in business. Deloitte’s commitment to providing world-class expertise to the Olympic Movement demonstrates the unique opportunity that the TOP Programme provides, säger Jiri Kejval, ordförande för IOC Marketing Commission.

Detta är Deloittes första globala partnerskap med IOK och kulmen på Deloittes mångåriga stöd till olika parter i den olympiska rörelsen. Det nya globala partnerskapet kompletterar Deloittes pågående avtal med de Olympiska och Paralympiska Spelen i Los Angeles 2028, samt med Kanadas olympiska kommitté, Tysklands olympiska och paralympiska kommittéer, Irlands olympiska kommitté, Polens olympiska kommitté och USA:s olympiska och paralympiska kommitté, genom vilka Deloittes medlemsföretag ger stöd till tusentals olympier och paralympier.