Deloitte Water Tight 2012

Tillverkningsindustrierna är på gång att ompröva vattenresurser i sin långsiktiga planering. Eran av obegränsad tillgång till rent sötvatten är över. Förbrukning av vatten börjar också ta plats i flera av de ledande företagens kommunikation kring hållbarhetsfrågor, enligt en rapport från revisions- och konsultföretaget Deloitte.

Men frågan är komplex. En del förnyelsebara energitekniker reducerar till exempel utsläpp av koldioxid men ökar samtidigt förbrukningen av vatten jämfört med traditionell teknik som använder fossila bränslen.

Samtidigt öppnar behoven nya marknader för företag med tekniker för vattenrening, avsaltning, vattentransport, mätning av förbrukning och läckage. Här finns ett växande behov även i Sverige eftersom vattenledningar oftast nedprioriterats när det gäller underhåll.

Information
För mer information, vänligen se bifogad Deloitte Water Tight 2012. Rapporten diskuterar hur globala trender som befolkningstillväxt och urbanisering i kombination med förändringar i klimatet understryker vikten av nya synsätt kring vattenhantering. För ytterligare information kontakta christer.ahlgren@deloitte.se. För mer information om Deloitte, vänligen besök www.deloitte.se.

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, skatterådgivning, business consulting och finansiell rådgivning till offentliga och privata klienter inom en mängd branscher. Med ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, kan Deloitte erbjuda spetskompetens av världsklass och djup lokal expertis för att hjälpa klienter till framgång oavsett var i världen de bedriver sin verksamhet. Samtliga 182 000 medarbetare i nätverket arbetar för att nå den  gemensamma visionen – To be the standard of excellence.