Deloittes årliga trendbarometer om detaljhandeln - Global Powers of Retailing 2010

Nya Sociala medier innebär en maktförskjutning inom detaljhandeln. Antalet konsumenter som använder sociala medier ökar och ställer högre krav som butikerna inte alltid kan möta. Effekten blir att detaljhandelsföretag alltmer reagerar med att enbart sänka priserna. Det visar revisions- och konsultföretaget Deloittes årliga branschrapport Global Powers of Retailing.

- Det gäller att inse hur sociala medier kan öppna för nya marknadsföringsstrategier. Butikerna kan bygga en mycket djupare och mer heltäckande relation med sina kunder. För tio år sen verkade en fungerande personifierad marknadsföring omöjlig att få till. Idag är den fullt nåbar och förmodligen en nödvändig konkurrensfördel i framtiden, säger Lars-Egenäs, branschansvarig Consumer Business och partner på revisions- och konsultföretaget Deloitte.

Trots lågkonjunkturen har tillväxten inom detaljhandeln inte varit så långsam som flera bedömare förväntat sig. Totalt ökade försäljningen för de 250 globalt största företagen med 6,3 procent under 2008, vilket kan jämföras med motsvarande siffra på 7,6 för 2007. Vad gäller resultatet bland de 250 största företagen har branschen fått se en minskning från 3,7 procent 2007 till 2,4 procent 2008.

- Som svensk är det roligt att notera en förstärkning för de flesta kända svenska varumärkena bland de globala aktörerna. Bland annat kan noteras IKEA, Hennes & Mauritz AB samt ICA AB vilka nu ligger bland de 75 största aktörerna globalt.

Svenska företag på topp 250-listan:
IKEA GROUP plats 30 (plats 32, 2008/09)
Hennes & Mauritz AB, 60 (75)
ICA AB 61 (71)
KF Gruppen 154 (Tidigare Coop Norden AB som låg på plats 64)
Apoteket 164 (170)
Axfood 227 (242)
Systembolaget 245 (248)

Vänligen se bifogad rapport i sin helhet. För kommentarer, kontakta Lars Egenäs på mobiltelefon 0733-972178.

Regioner

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, redovisning, skatt, riskhantering, finansiell rådgivning, business consulting och outsourcing av ekonomifunktioner. Vi är en del av det globala nätverket Deloitte Touche Tohmatsu med 169 000 medarbetare i 140 länder. Med förstklassig kompetens och lokal expertis samverkar vi inom nätverket för att skapa och skydda värden för våra klienter, oavsett var i världen de bedriver sin verksamhet. I Sverige är vi 1 100 medarbetare vid ett trettiotal kontor som arbetar för att nå nätverkets gemensamma vision – To be the standard of excellence.

Med Deloitte avses Deloitte AB och dess dotterbolag. Deloitte är det svenska bolaget inom nätverket Deloitte Touche Tohmatsu, en schweizisk juridisk person, där varje nationell enhet är en separat och oberoende juridisk person inom respektive jurisdiktion. För en mer detaljerad beskrivning av den legala strukturen för Deloitte Touche Tohmatsu och dess medlemsfirmor, besök www.deloitte.se.