Global Powers of Retailing 2015: Svenska detaljister i topp när medelklasserna växer

I årets upplaga av Deloittes undersökning av världens största detaljhandelsbolag har sex svenska detaljister kvalat in bland de 250 största bolagen. IKEA och H&M fortsätter likt tidigare år att imponera med starka positioner globalt. IKEA är nu den 28:e största detaljisten och bland de 30 största den mest lönsamma. H&M ligger kvar på en imponerande på plats 52 i storleksordning. Man är nu det globala bolag som har högsta Q-ratio, vilket beskriver förmågan att differentiera sitt produktutbud. De övriga detaljisterna som platsar in bland de internationella stora aktörerna är ICA Gruppen, KF Gruppen, Axfood och Systembolaget.

För 18:e året i rad sammanställer revisions- och konsultföretaget Deloitte de hetaste trenderna bland världens största detaljhandelsföretag i rapporten Global Powers of Retailing.

Turismen fortsätter att överstiga förväntningarna under 2015. Tillväxtmarknadernas växande medelklasser reser allt oftare internationellt och inte minst till andra huvudstäder och storstäder. Här finns den stora drivkraften till detaljhandelns försäljning, enligt rapporten.

Den mobila detaljhandeln fortsätter att växa snabbt. Under 2015 förväntas 65 procent av världens befolkning att använda en mobiltelefon och ungefär 83 procent av internetanvändningen kommer att ske genom mobila enheter. För att möta konsumenternas behov kommer detaljhandlare därför att behöva erbjuda gratis trådlöst nätverk i butiken och mobilanpassade hemsidor som är optimerade för olika typer av personanpassade enheter.

- Sekretess och säkerhet blir allt viktigare eftersom tillit, öppenhet och skyddande av kundinformation är helt avgörande för att behålla lojaliteten. Inte minst inom den mobila detaljhandeln kommer det att bli normen, säger Joakim Torbjörn, partner på Deloitte.

- Men detaljhandeln handlar inte längre bara om produkten, utan också om själva köpupplevelsen. Därför kommer vi konsumenter att mötas av fler innovativa sätt att påverka oss och våra val genom olika sociala mediekampanjer, festivaler, modeshower och interaktiva skyltningar, säger Joakim Torbjörn.

Taggar

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, skatterådgivning, business consulting och finansiell rådgivning till offentliga och privata klienter inom en mängd branscher. Med ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, kan Deloitte erbjuda spetskompetens av världsklass och djup lokal expertis för att hjälpa klienter till framgång oavsett var i världen de bedriver sin verksamhet. Samtliga 210 000 medarbetare i nätverket arbetar för att nå den  gemensamma visionen – To be the standard of excellence.

Joakim Torbjörn

Partner, Deloitte Sverige Consumer Business, Strategy & Operations +46 75 246 42 40

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, consulting, finansiell rådgivning, riskhantering, skatterådgivning och relaterade tjänster till noterade och privatägda klienter inom en mängd branscher. Deloitte assisterar fyra av fem företag på Fortune Global 500® genom ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, som erbjuder spetskompetens av världsklass och högkvalitativa tjänster för att hjälpa klienter med de insikter de behöver för att ta itu med sina mest komplexa utmaningar. För att få mer information om hur Deloittes mer än 312 000 medarbetare arbetar för att göra verklig skillnad, följ oss på LinkedIn och Twitter.

Med Deloitte avses en eller flera av Deloitte Touche Tohmatsu Limited, en brittisk juridisk person ("DTTL"), och dess nätverk av medlemsfirmor. DTTL och var en av medlemsfirmorna är juridiskt åtskilda och oberoende enheter. DTTL (även benämnt "Deloitte Global") utför inte tjänster till klienter. För en mer detaljerad beskrivning av den legala strukturen för DTTL och dess medlemsfirmor, besök www.deloitte.com/about.