Statssekreterare Bertil Östberg: Lärare måste kunna tjäna över 40 000 kronor

Inget annat land har tappat så mycket elevkunskap inom matematik som Sverige under de senaste tjugo åren. Redan nu är det stora problem. Men främst finns oron för framtiden inom näringsliv och politik.

– Om man räknar in våra utbildningar så är det inte fler än 20 lärarstudenter som nu läser matematik i hela landet, säger Peter Gudmundsson, KTH, på seminariet Är svensk konkurrenskraft ett minne blott, hur påverkar utbildningspolitiken? arrangerat av Deloitte och Affärsvärlden i Almedalen.

Paneldeltagare var Bertil Östberg, statssekreterare utbildningsdepartementet, Åsa Bergman, vd Sweco, Peter Gudmundsson, rektor KTH, Tobias Eriksson, Teknikföretagen samt moderator Jon Åsberg, chefredaktör Affärsvärlden.

Panelen lyfte fram flera goda exempel som kan införas i Sverige som till exempel inträdesprov och övningsskolor för blivande lärare efter finska förebilder. Men lönerna är det centrala. Kommunerna måste med hjälp av högre statlig skolpeng rejält höja lärarlönerna. Det handlar inte bara om ingångslönerna utan kanske främst att ge lärarna möjligheter att kunna öka sina löner ju fler år man arbetar och när man utbildar sig vidare.

– Helt klart står vi nu inför en situation där lärarrollen måste ändras snabbt. Sverige har historiskt aldrig brytt sig om att föra statistik hur stor del av lärarna som är obehöriga i de ämnen de undervisar. Det handlar om att långsiktigt ställa krav på kunskaper som vi nu jobbar med. Men främst gäller det att lönemässigt göra läraryrkena mer attraktiva. En lärare borde kunna tjäna över 40 000 kronor i månaden, säger Bertil Östberg.

För mer information, vänligen kontakta Christer Ahlgren på chahlgren@deloitte.se

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, skatterådgivning, business consulting och finansiell rådgivning till offentliga och privata klienter inom en mängd branscher. Med ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, kan Deloitte erbjuda spetskompetens av världsklass och djup lokal expertis för att hjälpa klienter till framgång oavsett var i världen de bedriver sin verksamhet. Samtliga 200 000 medarbetare i nätverket arbetar för att nå den  gemensamma visionen – To be the standard of excellence.

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, consulting, finansiell rådgivning, riskhantering, skatterådgivning och relaterade tjänster till noterade och privatägda klienter inom en mängd branscher. Deloitte assisterar fyra av fem företag på Fortune Global 500® genom ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, som erbjuder spetskompetens av världsklass och högkvalitativa tjänster för att hjälpa klienter med de insikter de behöver för att ta itu med sina mest komplexa utmaningar. För att få mer information om hur Deloittes mer än 312 000 medarbetare arbetar för att göra verklig skillnad, följ oss på LinkedIn och Twitter.

Med Deloitte avses en eller flera av Deloitte Touche Tohmatsu Limited, en brittisk juridisk person ("DTTL"), och dess nätverk av medlemsfirmor. DTTL och var en av medlemsfirmorna är juridiskt åtskilda och oberoende enheter. DTTL (även benämnt "Deloitte Global") utför inte tjänster till klienter. För en mer detaljerad beskrivning av den legala strukturen för DTTL och dess medlemsfirmor, besök www.deloitte.com/about.