TMT Predictions 2010 - Ny miljövänlig teknik lyfts fram i Deloittes årliga trendbarometer

Grön cement, 3D TV och nya datalösningar präglar framtidstro inom teknologi, media och telekom.

Ny miljövänligare teknologi kommer att få ökat marknadsgenomslag under 2010. Det visar revisions- och konsultföretagets Deloittes internationella trendbarometer inom teknologi, media och telekommunikation, Deloitte TMT Predictions. Koldioxidutsläppen minskar genom fler elbilar, bränslesnålare flygplan och energieffektiva datorer och serverhallar. Årets hetaste trend är ny teknologi som kan eliminera de stora koldioxidutsläppen inom cementindustrin.

Cementindustrin som har en stor betydelse för den ekonomiska tillväxten svarar för ungefär 5 procent av de globala koldioxidutsläppen, nästan dubbelt så mycket som flygsektorn. Ungefär 900 kg koldioxid genereras vid traditionell tillverkning av ett ton cement. Med tanke på att den globala efterfrågan på cement uppgår till 2 miljarder ton under 2010 kan den nya tekniken som binder all produktionsrelaterad koldioxid i cementen få ett verkligt genombrott.

Deloitte TMT Predictions visar också att intäkter från internetbaserade applikationer som Gmail, Facebook och NetSuite spås växa med 20 procent under 2010.

I kölvattnet efter återinförandet av 3D på biograferna spås det att förbättrad 3D teknologi kommer nå ut på TV marknaden under 2010. De första 3D TV-kanalerna kommer i USA och i Europa kommer det att lanseras flera kompatibla TV-apparater.

Som Deloitte förutspådde i TMT Predictions förra året ökar mobilt bredband lavinartat. Den kraftiga tillväxten börjar göra situationen ohållbar för operatörerna, då växande datavolymer inte lett till motsvarande intäkter. Under 2009 införde samtliga större operatörer någon form av användarbegränsningar för att framförallt hantera de riktigt stora användarna. Men att införa begränsningar är troligtvis bara det första steget på vägen att hitta en hållbar intäktsmodell för mobila bredband. En avgörande fråga för 2010 kommer vara vilken väg som operatörerna ska välja och hur konsumenterna kommer att reagera på nya prismodeller.

För mer information, vänligen se bifogade rapporter i sin helhet samt svensk sammanfattning.

För mer information, kontakta gärna:
Tommy Mårtensson
Branschansvarig Sverige, TMT – Technology, Media och Telecommunications