TMT Predictions 2012 - Marknadsföraren flyttar in i ditt huvud med ny teknik

TMT Predictions 2012 - Marknadsföraren flyttar in i ditt huvud med ny teknik

För elfte året i rad presenterar revisions- och konsultföretaget Deloitte de globala trenderna inom teknologi, media och telekommunikation, TMT Predictions 2012. Rapporten bygger på över tiotusen branschpersoners synpunkter världen över inom Deloittes affärsnätverk. Årets rapport visar på allt ökande mobilitet hos användaren och kapacitetsfrågor i centrum för branschföretagens utmaningar.

I sin helhet redovisas 18 trendspaningar för 2012 inom teknologi, media och telekommunikation:

1. Efterfrågan på hemelektronik trotsar den svaga ekonomin
2. Allt fler skaffar sin andra läsplatta
3. Stordata spelar större roll
4. Flashdisken tar över
5. Trådlös laddning via radiofrekvens, en droppe i havet
6. 3D-utskriften är här
7. Målgruppsanpassad tv-reklam missar målet
8. Programtablån fortsatt kung
9. Catch-up pendlaren kliver ombord
10. Ny gryning för online.branding
11. Marknadsundersökningen i ditt huvud: MRI-maskiner och media
12. Goda affärer i sociala spel
13. Online-kuponger går från nyhet till nisch
14. Smartphones når sin första halva miljard
15. NFC och mobila enheter erbjuder betalning och mer
16. Web Bypass öppnar för uppkoppling utan Internet
17. Fler surftak är början till slutet för obegränsad Internet
18. Så många nya appar och så lite att ladda ner

Antalet användare av iPad och andra läsplattor ökar snabbare än vad de flesta inom branschen räknat med. Allt fler kommer under 2012 att köpa sin andra och tredje läsplatta samtidigt som antalet appar som finns tillgängliga för nedladdning kommer passera 2 miljoner innan årets slut. I kombination med små så kallade flashdiskar (SSD, Solid State Drives) som billigt kan hantera stora datamängder med låg energiförbrukning kan användarna utnyttja tjänsterna oberoende plats och typ av uppkoppling.

Prisnivån och det stora utbudet av mobila enheter som läsplattor, smartphones och netbooks har gjort dem tillgängliga för en mycket bredare användargrupp. Utbyggnaden av 3G näten i Sverige skapar förutsättningar för konsumenter att teckna förmånliga abonnemang för obegränsad användning hos operatörerna. Trådlösa uppkopplingar i affärer, restauranger och till och med ombord på flygplan ger användarna i princip ständigt kontakt med Internet.

I takt med att allt fler har mobil access till allt mer information till en relativt begränsad kostnad skapas nya utmaningar för operatörerna. Predictions 2012 visar att ett flockmässigt användande av bredbandstjänster genererar stora flaskhalsar i operatörernas mobila och fasta datanät. Det har till exempel blivit mycket vanligt att vi använder resan till och från jobbet för att komma ikapp ”favorit-TV-serien”. Olika play- och nyhetstjänster har gjort att mobiltrafiken i många fall är mer än fem gånger så stor på morgnar och eftermiddagar jämfört med andra tider under dygnet.

Trots att teknik och infrastruktur idag möjliggör ett TV-tittande helt frikopplat från traditionella tablåer visar dock statistik att så gott som allt inspelat material ses inom 24 timmar från det att programmet visades enligt tablån.

- Här spelar de sociala aspekterna en avgörande roll. Man vill kunna diskutera ett program eller en nyhet via sociala medier eller på arbetsplatsen, säger Jonas Malmlund som tillsammans med Daniel de Paula och Erik Olin på Deloitte har sammanställt den svenska delen av rapporten.

- Vi har redan sett surf-tak införas för de flesta abonnemang och operatörerna kommer behöva hitta nya grepp för att tillfredsställa det växande behovet av datatrafik. I en rad länder har man infört surf-tak även på fasta uppkopplingar för att minska trycket, säger Daniel de Paula.

Trots en osäker ekonomisk omvärld kommer konsumtionen av elektronikprodukter att öka under 2012. En smartphone eller en läsplatta används åtminstone ett par timmar varje dag.

- Hemelektronik ger trots det relativt höga inköpspriset väldigt mycket nytta och nöje per krona och underhållningstimme, enligt konsumenterna, jämfört med till exempel en resa, ett biobesök eller en konsertbiljett, säger Erik Olin.

Läs mer och ladda ner rapporten i sin helhet >

För mer information och kommentarer, kontakta:
Teknik: Erik Olin, partner Deloitte, 0733- 97 11 16, eolin@deloitte.se
Media: Jonas Malmlund, partner Deloitte, 0733-97 13 03, jmalmlund@deloitte.se
Telekommunikation: Daniel De Paula, partner Deloitte, 0733- 97 10 90, dadepaula@deloitte.se

För mer information om Deloitte besök www.deloitte.se.