Demoskops väljarbarometer för januari 2013

I Demoskops/Expressens väljarbarometer för januari bibehåller den rödgröna oppositionen (45,8%) ett knappt försprång gentemot alliansregeringen (44,3%). Det skiljer nu 1,5 procentenheter mellan blocken.

Helgledigheterna har inte lett till några större förändringar i opinionen, men det finns ändå flera intressanta resultat. Ett par givna frågor är förstås hur utvecklingen ser ut för Centerpartiet utifrån den kris partiet befinner sig i, och hur stödet för Sverigedemokraterna utvecklas baserat på tidigare framgång, men också skandaler.

Centerpartiet ökar 1,6 procentenheter till 4,5% från de rekordlåga 2,9% man hade i förra mätningen. Sett till det stöd man i stort hade under 2012 är man därmed tillbaka på en normal nivå. Trots detta har förstås partiet påtagliga bekymmer i opinionen. Till skillnad från förra månaden, och även under förra året, finns nu en tendens att Centerpartiet får stöd från väljare som i senaste  valet röstade på såväl Moderaterna, som Folkpartiet och Kristdemokraterna. Det antyder att ett stödrösttänkande redan har aktiverats utifrån det utsatta läget och den massiva mediebevakningen. Att Centerpartiet nu är i politikens fokus behöver inte bara vara dåligt för partiet, utvecklingen beror på den fortsatta medieexponeringen, hur man hanterar idédebatten och på partiledarens förmåga att ta grepp om situationen.

Bland övriga Allianspartier tappar Moderaterna 3,0 procentenheter till 30,5%, vilket är den nivå man i stort hade under senare delen av 2012. Folkpartiet ökar med 0,5 till 6,4% och Kristdemokraterna med 0,1 till 2,9%. Ingen av nivåerna sticker ut.

Socialdemokraterna  går framåt med 0,7 procentenheter till 32,7%, Vänsterpartiet ökar med 0,8 till 5,9% och Miljöpartiet tappar 1,0 till 7,3%. För Socialdemokraterna har formkurvan tydligt planat ut i relation till opinionsframgångarna under våren och sommaren. Efter en stark start har Stefan Löfven sannolikt inte helt levt upp till de uppskruvade förväntningar, och de otydliga skillnaderna gentemot Moderaterna kvarstår som både ett problem och en möjlighet för partiet. Utvecklingen för Vänsterpartiet är likartad. Initialt höga förväntningar och växande stöd för den nye partiledaren har nu omvandlats till ett stöd i stort på de nivåer man hade under Ohlys era.

Än intressantare är utvecklingen för Miljöpartiet, som nu når  sin lägsta nivå sedan strax före valet 2010. I det växande fokuset på ekonomi och jobb har Miljöpartiets frågor kommit i bakvatten och de kan mycket väl bli nästa krisparti, även om man inte kommer brottas med problemen kring fyraprocentsnivån. Man är nu långt från de höga nivåer man hade under hela 2011 och i inledningen av 2012.

Sverigedemokraterna, slutligen, gör en ny toppnotering och ökar med 0,6 procentenheter till 9,2%. Det är det största stödet någonsin i Demoskops mätningar, och genom MPs tapp är man nu med viss marginal det tredje största partiet. Den politiska analysen just nu domineras av kommentarer kring varför Sverigedemokraterna lyckas i opinionen, inte minst mot bakgrund av skandalerna under hösten. Några perspektiv kan vara värda att upprepa:

- det är fler som delar i SDs uppfattningar i kärnfrågan kring invandringen än som stöder partiet

- uppfattningen att tillståndet och utvecklingen i landet går i fel riktning är i växande och stöd för Sverigedemokraterna utgör ett sätt att visa missnöje

- den växande ekonomiska oron och arbetslösheten är en klassisk grogrund för ett parti med Sverigedemokraternas inriktning och problemanalys

Till detta ska adderas att uppfattningarna är att Jimmie Åkesson har hanterat krisen i partiet och han har personligen inte tappat i förtroende utan snarare stärkt det något.

Ingen av förändringarna är statistiskt signifikanta.