Författarmöte med Yvonne Hirdman under Sigtuna Litteraturfestival

Möt Yvonne Hirdman som i ett samtal med sin förläggare Pelle Andersson berättar om sin kritikerrosade självbiografi Medan jag var ung. Det blir ett samtal om längtan efter kärlek, efter att räknas som en riktig människa och efter att få skriva.

Yvonne Hirdman är professor emerita. Hon har varit professor i kvinnohistoria vid Göteborgs universitet och i genushistoria vid Stockholms universitet och Södertörns högskola där hon bland annat bedrivit genusinriktad forskning och är särskilt känd för att i Sverige ha lanserat begreppet ”genus” (eng. gender) 1988. Hennes genusteorier kom att få genomslag i den statliga Maktutredningen, där hon var en av ledamöterna.

Yvonne Hirdman är också författare och har skrivit såväl fack- som skönlitteratur. Hon hyllades för sin bok Det tänkande hjärtat om Alva och Gunnar Myrdal och 2010 tilldelades hon Augustpriset för bokenDen röda grevinnan som handlar om hennes egen mor.

Här kan du möta Yvonne Hirdman under Sigtuna Litteraturfestival:

Ur programmets 70 punkter på Sigtuna Litteraturfestival: Masha Gessen, Håkan Nesser, Kerstin Ekman, Dorthe Nors, Agneta Pleijel, Lena Andersson, Sverker Sörlin, Lena Sundström, Kristina Kappelin och Anna-Clara Tidholm är några av deltagarna.

Se hela programmet på: sigtunalitteraturfestival.se

Årets Sigtuna Litteraturfestival arrangeras av Destination Sigtuna i brett samarbete med Sigtunastiftelsen, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.