Sigtuna Litteraturfestival satsar på ungas läsande

Lagom till skolstarten satsar Sigtuna Litteraturfestival på ungas läsande.  Här deltar några av Sveriges främsta barn- och ungdomsförfattare, unga författare från Sigtuna kommun har bokrelease och eleverna från St:a Gertruds skola får äntligen avsluta sitt läsprojekt.

Ungas läsning är en hjärtefråga. Under festivalens tredje upplaga 23- 24 augusti satsas på ett barn- och ungdomstorg i Drakegårdens trädgård med aktiviteter för alla åldrar -från förskolebarnens pekbok och sagostund till fantasyläsning och skrivarverkstad. Här kan man träffa författare, pyssla i workshops, lyssna på sagor och musik, gå tipspromenad, titta på skolprojekt och slå sig ned under ett äppelträd med en bok.

På St:a Gertruds skola i Sigtuna har tre skolklasser förberett sig genom att läsa en bok för att under festivalen sedan träffa författaren på plats. Tillsammans har man stafettläst boken och frågat sig vem författaren är, analyserat illustrationer och omslag samt rett ut svåra ord. Läsningen bidrog till många härliga diskussioner, både i och utanför klassrummet. En diskussion som nu får fortsätta på Sigtuna Litteraturfestival.

Ur barn- och ungdomsprogrammet:

•  Toto Tittut-workshop med Emma Virke för förskolebarn.

•  Moni Nilsson (Tsatsiki-böckerna) berättar om Gordon och Semlan-böckerna och Semlorna kommer sedan att ge en föreställning på lilla scenen.

•  Vi skapar figurer - workshop för barn (ca 5 år) med Sara Lundberg och Stina Wirsén.

•  Någons hjälte- hör författaren Mårten Sandén ståupp-berätta sin bok om hjälten Viktor.

•  Illustratören Jens Ahlbom berättar om hur Mulle Meck-figuren kom till.

•  Katarina Kieri (Mellan dig och dig) om helt nya boken Vero hit och dit (ges ut i september).

•  Johanna Lindbäck, författare, bokbloggare och Sveriges läsambassadör, berättar om sin nya bok Lite ihop.

•  I fantasyns värld - författarmöte med Niklas Krog.

•  Bokrelease för SigtunaHems skrivarverkstad för ungdomar.

•  Berättarministeriet, samtal med unga debutanter.

•  Svenska barnboksakademien

Om ungas läsning, utanför barn- och ungdomstorget:

•  Att läsa för små barn -samtal om små barns läsning med Emma Virke, pedagogistan Eva Söderberg och barnbibliotekarien Paula Norrlid.

•   Hur väcker man de ungas läslust? Ett samtal om ungas läsande med Johanna Lindbäck och Johanna Hansson, stadsbibliotekarie i Uppsala.

•  Stina Wirsén i samtal med Ulf Stark.

•  Anna Höglund – utställning och samtal om boken Om detta talar man endast med kaniner.

Med över 80 programpunkter bjuder Sigtuna Litteraturfestival 23-24 augusti på möten mellan författare och läsare i alla åldrar. Angelägna samtal och författarmöten varvas med sagoläsning, bokmarknad, litteraturgudstjänst, workshops, guidade turer och utställningar.

Årets Sigtuna Litteraturfestival arrangeras av Destination Sigtuna i brett samarbete med Sigtunastiftelsen, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.