Gå direkt till innehåll

Ämnen: Vetenskap, teknik

  • Diabetesläkemedel hjälper inte alla

    Typ 2-diabetes drabbar miljontals människor över hela världen och har nu en ny internationell studie, gemensamt ledd av Adelaide University, University of Oxford, ETH Zürich och Stanford University, vilken visar att var tionde person kanske inte får någon nytta av de vanliga läkemedel som används för att behandla sjukdomen.

  • Efter transplantationen blev Micael fri från sin typ 1-diabetes

    När proffstränaren och kusken Micael Melander skulle fylla 15 år fick han diagnosen typ 1-diabetes, en händelse som skulle komma att definiera mycket av hans liv – till transplantationen i mars 2026 som förändrade allt. Efter fyra decennier är han nu fri från sin diabetes. - Det är underbart. Man törs nästan inte tala om det för en diabetiker att jag har blivit fri från min diabetes, säger Micael.

  • Hälsosam kost kopplas till lägre demensrisk och kan även påverka blodsockret

    En hälsosam kost kopplas till lägre risk för demens, även hos äldre vars blodprover tyder på en ökad risk för tillståndet. Det visar en ny svensk studie. Mest konsekventa var sambanden för ett kostmönster med lägre inflammatorisk potential. Matvanorna kan också påverka blodtryck, blodsocker, blodfetter och risken för hjärt-kärlsjukdom.

  • Metaboliskt syndrom kopplat till snabbare åldrande av hjärnan

    Personer med metaboliskt syndrom tenderar att ha hjärnor som verkar äldre än deras faktiska ålder, enligt en ny studie publicerad i tidskriften Alzheimer's & Dementia: The Journal of the Alzheimer's Association. De nya fynden ger nya ledtrådar om biologiska processer som kan koppla metabolisk hälsa till hjärnan.

  • Din tarmflora kan förutsäga risken att insjukna i diabetes – flera år i förväg

    Tydliga förändringar i tarmfloran och störningar i kroppens ämnesomsättning går att spåra hos människor som långt senare insjuknar i typ 2-diabetes. Det visar en stor svensk studie som letts av forskare från Chalmers tekniska högskola. Upptäckten banar väg för att i ett tidigt skede identifiera personer som löper risk att utveckla typ 2-diabetes, och därmed kunna sätta in förebyggande åtgärder.

  • Färgglada tillsatser kopplade till ökad risk för typ 2-diabetes

    Forskning visar att både naturliga och syntetiska livsmedelsfärgämnen kan öka risken för typ 2-diabetes. Detta väcker viktiga frågor om våra kostvanor och hur vi kan skydda oss. Studier har visat att konsumtion av vissa livsmedelsfärgämnen är kopplade till en högre förekomst av typ 2-diabetes. Det är viktigt att vi blir medvetna om vad vi äter och hur det påverkar vår hälsa.

  • Forskning om fettceller får stöd av Hjelt Diabetes Foundation

    Studier av fettceller kan öka kunskapen om hur olika viktminskningsbehandlingar påverkar individer med obesitas. Men fettceller är svåra att studera eftersom de är sköra och lätt går sönder. Karin Stenkula får nu ett anslag för ett projekt som kommer att använda sig av ny teknik för att studera hur fettceller påverkas vid viktminskning.

  • Ny studie: Hög risk för hjärt-kärlsjukdom vid obesitas

    Obesitas är vanligt men ofta odiagnostiserat i svensk sjukvård och kopplat till kraftigt ökad risk för hjärt-kärlsjukdom och förtida död. Det visar en ny studie med forskare från Karolinska Institutet som publicerats i tidskriften Diabetes, Obesity and Metabolism. Resultaten pekar på behov av bättre upptäckt och behandling.

  • Studie visar hur fostermiljön kan minska risken för typ 1-diabetes

    Forskare vid Umeå universitet visar i en ny studie att miljön i livmodern kan lämna bestående avtryck i immunsystemet och påverka risken att utveckla typ 1-diabetes, även när arvet är detsamma. Resultaten nyanserar bilden av hur genetiska och tidiga miljöfaktorer samverkar vid autoimmuna sjukdomar.

  • Omega-3-tillskott och blodsocker: Vad säger forskningen?

    Forskning kring omega-3-tillskott har länge varit ett ämne för diskussion, särskilt när det kommer till deras potentiella inverkan på blodsockernivåer. Enligt de senaste studierna finns det inte tillräckliga vetenskapliga bevis för att dagligt intag av omega-3-tillskott sänker blodsockernivåerna, vilket är avgörande för personer som lever med diabetes eller riskerar att utveckla sjukdomen.

  • Löpning är inte det bästa sättet att kontrollera blodsockret

    I åratal har det varit standardrecept för metabolisk hälsa att få igång konditionsträningen - och även om löpning fortfarande är ett kraftfullt verktyg, tyder ny forskning på att det kanske inte är det mest effektiva sättet att hantera blodsockret. En studie från Virginia Techs Fralin Biomedical Research Institute, genomförde den första kontrollerande jämförelsen mellan de två.

  • Kaffe: En vän eller fiende?

    Kaffe har länge varit föremål för debatt, med rubriker som svänger mellan hälsovarningar och lovord. För många är denna populära dryck en del av vardagen, men vad säger forskningen egentligen? Vi dyker ner i fakta och myter för att ge klarhet i kaffets påverkan på vår hälsa.

Visa mer