Dryft stänger finansieringsrunda - Tar positionering kring Energirenoveringar för privatmarknaden

Dryft stänger en finansieringsrunda på 20mkr och tar position som den första heltäckande energirenoveringsaktören på privatmarknaden för hemmet. Den nordiska marknaden består av 4,5 miljoner hushåll byggda innan år 2000 där energieffektiviseringsbehovet är omfattande.

Dryfts energirenoveringserbjudande tar ett helhetsgrepp om båda sidor av kundernas energiförbrukning där effektiv energitillförsel genom solceller, värmepump och smart styrning kombineras med reducerat energiläckage genom bland annat tilläggsisolering, tätare fönster/dörrar och ventilation. Med åtgärder för reducerat energiläckage minskar ofta investeringsbehovet i energitillförselkomponenterna, som tex solceller eller luftvärmepump, vilket skapar ett attraktivt helhetserbjudande skräddarsydda för dig i ditt villaägande.

"Vi har senaste tre åren byggt upp en bredd av kompetenser i bolaget som ger oss en unik position att ta detta helhetsgrepp runt energirenoveringar som ofta innefattar 4-6 olika yrkesgrupper och omfattande projektledning" - säger Magnus Petersson, VD Dryft

Flera megatrender sammanfaller just nu och sätter energieffektivisering högst upp på agendan för hushållen

En redan stark medvetenhet kring hållbarhetsfrågor bland nordiska konsumenter har nu fått extra skjuts av skenande energipriser. Samtidigt kommer nya EU-regler som pressar bankerna att skapa ännu starkare incitament för sina bolånekunder att energieffektivisera sina hus.

"Vi ser en kraftig efterfrågan på olika tjänster som syftar till att minska sin elförbrukning. Kunderna frågar efter bland annat luftvärmepumpar, solceller, tilläggsisolering eller tätning av fönster men många upplever att det är svårt att veta var man ska börja och hur alla åtgärder matchar med varandra. Här kan vi utföra en komplett energibesiktning och guida kunden till rätt paket av åtgärder för just deras hus." - säger Magnus

En marknad som beräknas uppgå till 1500 miljarder i Norden

Det totala energirenoveringsbehovet för att lyfta det nordiska privathusbeståndet till en hållbar energiklassning uppgår till över 1500 miljarder, en marknad som kommer explodera kommande 5-10 åren. Av det totala investeringsbehovet utgör de mest omskrivna åtgärderna med solceller och värmepumpar givetvis en stor andel men den breda portfölj av åtgärder som syftar till att minska läckaget och förbrukningen samt installation av smart styrning utgör faktiskt en majoritet av såväl effekt som investering.

“Vi säljer och installerar givetvis också luftvärmepumpar, solceller och ser över ditt värmesystem, men det finns väldigt mycket mer än så. Vi måste se till att göra hela nordens privata fastighetsbestånd energismart, och detta uppnår vi genom att ta helhetsperspektivet på energirenoveringar. - avslutar Magnus”