Dugga har visat att man kan introducera modern digital kunskapsutvärdering på nationell nivå på mycket kort tid. Bild: TEDET

Dugga genomför digitala nationella prov i Thailand med stor framgång

Svenska Edtech-företaget Dugga Assessment används av skolor och universitet i över 130 länder för alla typer av prov och tentor, inklusive nationella prov med hög säkerhet. Nyligen genomförde Dugga framgångsrikt nationella prov i Thailand på uppdrag av Thailand Education Development and Evaluation Tests Foundation (TEDET) och Southeast Asian Ministers of Education Organization (SEAMEO). I hela landet genomförde elever från årskurs 2 till årskurs 9 sina nationella prov på ett smidigt och säkert sätt, på distans och i lokala testcenter.

Den nya digitala formen för nationella prov som Dugga introducerade till lärare, examinatorer och studenter över hela landet har varit framgångsrik genom hela genomförandet. Dugga har med detta projekt visat att man kan introducera modern digital kunskapsutvärdering på nationell nivå på mycket kort tid. Detta tack vare företagets expertis inom såväl kunskapsutvärdering som komplexa projekt.

TEDET-stiftelsen och den Sydostasiatiska utbildningsministerorganisationen SEAMEO är nöjda med det framgångsrika nya digitala sättet att genomföra nationella prov i Thailand.

Vi är glada över att ha introducerat våra första digitala nationella prov som ett nytt sätt att genomföra nationella prov på i Thailand. Vårt samarbete med Dugga gjorde det möjligt för oss att framgångsrikt genomföra säkra och storskaliga nationella prov. Thailand har nu tagit ett banbrytande steg mot framtidens lärande.”, konstaterar TEDET-teamet.

Expertis och engagerade föräldrar

Lärare, studenter och föräldrar har varit involverade i hela processen där Dugga's expertis var viktig. Det framgångsrika projektet har lett till många positiva reaktioner från skolor, utbildningsorganisationer och allmänheten i Thailand. Till exempel visade föräldrar sin entusiasm genom att dela bilder på sociala medier på sina barn före, under och efter genomförandet av de nationella proven.