Ny forskning visar banbrytande resultat som kan gynna utbildning världen över med Dugga Assessment. Foto: MD Duran

Ny pedagogisk forskning visar förbättrat betyg och välbefinnande med svenska edtech företaget Dugga Digital Assessment

Ny oberoende forskning utförd vid Southern Alberta Institute of Technology (SAIT) i Kanada visar banbrytande resultat som kan gynna utbildning över hela världen. Medan tidigare forskning har visat att användningen av Duggas digitala provplattform kan spara mycket tid för lärare, visar nya resultat nu att provplattformen till och med kan förbättra elevernas läranderesultat med 75 % och öka välbefinnandet med 60 %. Allt detta samtidigt som lärarens tidsbesparing ökar med upp till 98 %.

Med mer än 14 000 studenter från över 100 länder är Southern Alberta Institute of Technology (SAIT) bland de äldsta och mest kända tekniska universiteten i Kanada. SAITs vision är att vara en global ledare inom tillämpad och teknikorienterad utbildning. För att hitta den bästa lösningen för att leverera digitala prov påbörjades ett forskningsprojekt vid SAIT. Efter att ha kartlagt en lång rad alternativa lösningar sattes fokus på Dugga, den prisbelönta digitala provplattformen.

Studien startade hösten 2021 och under en period av åtta månader deltog studenter, stationerade i tio länder världen över, i en serie av trettiotre provtillfällen. Studiens syfte var att testa provplattformars praktiska potential inom utbildning.

"Resultaten bekräftade en enastående förmåga hos Dugga-plattformen att förbättra studenternas inlärning med 75 %, deras stressfaktor minskade med 60 % och en förbättring av medelbetygen med 10 % i undersökningsgrupperna dokumenterades. Dessutom påvisades en tydlig minskning av tentamensrelaterad stress samt ökat välbefinnande”, säger forskningsledaren Amir Fard, Associate Professor vid Southern Alberta Institute of Technology.

En sammanfattning av studenternas anonyma feedback visade att mer än 96 % av studenterna var mycket nöjda/nöjda med sin upplevelse av att genomföra prov med plattformen.

"Vi är mycket glada över att få ta del av dessa resultat från SAITs nya forskningsstudie. Det ger hela vårt team en energikick att fortsätta utveckla vår plattform för att hjälpa skolor över hela världen att förbättra inlärning och välbefinnande med ökad kvalitet och jämlikhet i prov- och tentamensprocessen”, konstaterar Dr Claudia Rademaker och Dr Patrik Nilsson, medgrundare av Dugga.