EcoDataCenter 2, konceptskiss av 3D House & Nordisk Kombinationer Arkitekter

Frågor och svar om EcoDataCenter 2 i Östersund

Vad är det ni ska göra i Östersund?

Vi kommer att bygga ett datacenter, EcoDataCenter 2, som kommer bli ett av de största datacentren i Sverige. Totalt ska 18 miljarder kronor investeras i Östersund fram till 2033 för att både ge industrin tillgång till datakraft med lågt klimatavtryck och att skapa ett cirkulärt system för livsmedelsproduktion. I anslutning till datacentret planeras storskalig livsmedelsproduktion, som bidrar till att göra Sverige mer självförsörjande på livsmedel och som skapar många arbetstillfällen. I stället för att släppa ut den spillvärme som alltid uppstår i ett datacenter skapas ett cirkulärt system där spillvärmen användas till att värma upp växthusen. Satsningen i Östersund är ett samarbete mellan EcoDataCenter, WA3RM, Östersunds kommun och Jämtkraft.

Kostar datacentret 18 miljarder?

Vi är tre aktörer som kommer investera i den här satsningen; EcoDataCenter, WA3RM och Jämtkraft. Majoriteten av investeringen kommer att göras av EcoDataCenter. Vi ägs av Areim med stora institutionella investerare som kunder. De vill, precis som många andra investerare, investera i gröna lösningar vilket den här satsningen är ett gott exempel på.

Varför vill ni placera ett datacenter i Östersund?

Företagens behov av datakraft beräknas fyrfaldigas de kommande åren. Att bygga datacenter i Sverige har en stor klimatfördel tack vare vår rena el och vårt kalla klimat som kan användas för kylning. Exempelvis har tyska datacenter cirka 50 gånger högre klimatpåverkan än de mest hållbara datacentren i Sverige. I Östersund finns tack vare Jämtkraft tillgång till förnybar energi och en vilja att driva den gröna omställningen framåt.

Vad är ett datacenter?

Datacenter kan se ut som anonyma byggnader, men är del av en samhällskritisk digital infrastruktur och är avgörande för att företag och organisationer ska kunna hantera data och göra avancerade databeräkningar, bland annat de som krävs för att förverkliga industrins gröna omställning. Konkret möjliggör datacenter till exempel att läkare kan se din journal, varor levereras till din matbutik och lönen sätts in på ditt konto varje månad. Vi vill bygga datacenter som tillför fler värden och samhällsnytta här i Östersund, därför planerar vi för ett cirkulärt system tillsammans med WA3RM.

Hur många kommer arbeta med det här?

Under byggtiden beräknas det krävas 300 arbetare. Vår plan är att, precis som när vi bygger EcoDataCenter i Falun, använda lokal arbetskraft för bygget. När etableringen är färdig år 2033 väntas hela satsningen skapa cirka 800–1 000 nya jobb, det inkluderar både datacenter och livsmedelsproduktion där livsmedelsdelen står för majoriteten. Detta är beroende av hur stor WA3RMs etablering blir då den är beroende av detaljeplaneprocess.

Satsningen är en så kallad ankaretablering, som möjliggör för Jämtkraft att förse regionen med 500 MW i effekt. Det underlättar för ytterligare industrietableringar och till att elektrifiera Östersunds kommun.

Hur ser finansieringsplanen ut?

Den här satsningen, som fullt utbyggd kommer omfatta totalt 18 miljarder kronor, är en viktig del i industrins gröna omställning. Vi har kapitalstarka ägare i Areim, med stora institutionella investerare som kunder. De vill, precis som många andra investerare, investera i gröna lösningar vilket den här satsningen är ett gott exempel på.

När kommer det stå klart?

Datacentret byggs etappvis och kommer att bestå av flera byggnader. Vår förhoppning är att kunna sätta spaden i marken redan 2024 och första etappen ska vara klar 2026. Hela anläggningen beräknas vara fullt utbyggd till 2033. Den storskaliga odlingen kommer byggas parallellt med datacentret då den verksamheten till stor del är beroende av värmeleveranserna från datacentret.

Vilka är EcoDataCenter?

EcoDataCenter är ledande på hållbara datacenter och driver ett av världens mest hållbara datacenter i Falun, EcoDataCenter 1, där man i dag använder restströmmen till produktion av pellets genom ett samarbete med Falu Energi och Vatten. Genom att tänka om hur vi utformar kritisk infrastruktur gör EcoDataCenter det möjligt att minska klimatpåverkan från världens ökade behov av data. EcoDataCenter grundades 2014 och öppnade 2019 dörrarna till EcoDataCenter 1. EcoDataCenter är ett av få svenskägda datacenterföretag.

Vi på EcoDataCenter vill att alla svenska datacenter fokuserar på det vi gör bäst: Möjliggöra digitaliseringen. Samhällsnytta skapas bäst genom att tillhandahålla säkra datatjänster och driva på innovation och utveckling i Sverige, inte genom att verka på den spekulativa och energikrävande kryptomarknaden som dessutom bara gynnar ett fåtal. Vi har därför tagit principbeslutet att inte tillåta brytning av kryptovalutor i våra datacenter, för att i stället fokusera på verksamheter som faktiskt gör samhället bättre.

John Wernvik

Presskontakt Marknadschef 0708993166
Timy Wikström

Presskontakt +46 720 58 49 24