KRÖNIKA: Nytiden är här!

Det år som nu är tillända präglas av återhämtning, framtidstro och stora händelser som visar att vi är på väg in i en ny tid. Nytiden är här!

För ett år sedan var SAAB uträknat och beslut om nedläggning var fattat av de dåvarande ägarna. Men biltillverkaren hänger i, fortfarande på en skör tråd och utan att nå de mål man satt upp, men med hoppet uppe och med spirande framtidsoptimism. Ledningen har visat på en fantastisk envishet och en tro på bolaget. I vår värld kallas det ledarskap! Samtidigt kunde vi läsa domedagsprofetior i affärspressen som annars hyllar just entreprenörskap och stark ledning. Volvo å sin sida har under året blivit Kinesiskt, finansierat av ett konsortium bestående av regionala, offentliga ägare.  Det är lustigt att vi från svensk sida tycks föredra den Kinesiska modellen av ägande och marknadspolitik medan den Ryska möts med misstänksamhet.

Året har till viss del också präglats av läckor. BP:s tragiska oljeläckage i Mexikanska golfen satte oljeutvinning i offshoremiljö i fokus och belyste samtidigt vårt stora oljeberoende. Så här i slutet av året är oljepriset på väg att stabiliseras på väsentligt högre nivåer än tidigare år. Höga oljepriser är nog något vi får räkna med framöver.

Läckor av ett helt annat slag stod Wikileaks för. Den nya given att publicera oredigerat och topphemligt material rakt ut på nätet har väckt stor indignation i många kretsar. En intressant iakttagelse är att även många journalister tycker att ”så här kan man inte göra”.  Oavsett vad som är rätt har man sannolikt brutit igenom en barriär som för all framtid kommer att ändra synen på öppenhet och transparens. En fråga som inom företagsvärlden sedan länge varit under utveckling till skillnad från, som det verkar, läget i världens största demokrati.

När vi talar om USA kan man inte låta bli att med respekt betrakta de ekonomiska problem som finns där. Samtidigt som presidentens position kraftigt försvagats, brottas man med en fortsatt hög arbetslöshet och svag återhämtning. Kostnaderna för de stora räddningsaktionerna låter man nu, som väntat, övriga världen vara med att betala genom att ”köra sedelpressarna”. Det får vi betrakta som helt rätt eftersom vi alla är beroende av USA:s ekonomi och många fick ta del av de, av USA finansierade, åtgärder som genomfördes under den finansiella krisen.

Återigen visar det sig att kärnkraften inte finns där när den behövs. Situationen rymmer en stor utmaning när vi nu för andra året i rad upplever en ovanligt kall vinter. Man måste med facit i hand ställa sig frågan om det handlar om en genomtänkt strategi eller dåligt ingenjörskap. Kanske är det så att med den ”statskapitalism” som vi delvis lever i, saknas det incitament för att göra något åt saken? Glädjande är dock att årets nobelpristagare i kemi med ett stort leende på läpparna ser fram emot att lösa världens energi- och klimatutmaning, då kombinationen passion och kompetens är ett välkänt framgångsrecept.

Hela nationen stod på tå när Kronprinsessan Victoria fick sin prins Daniel av folket. Ingen kan säga annat än att det verkar fint och att vi gläds åt att ha ett eget kungahus i just vårt samhälle - där alla annars är så jämlika. Kanske är det så att vi behöver denna kontradiktion för att vardagen skall fungera i det annars så komplicerade samhället.

Nytiden
Vi kommer att uppleva många förändringar i kölvattnet av att den stora krigsgenerationen växlas ut. Var går gränsen mellan nytt och gammalt? Det finns ingen gräns i årtal eller ålder. Snarare är det så att vi nu passerar ”the tipping point” som innebär att de som byggt upp nuvarande ordningar i företag och förvaltning snart är i minoritet mot alla de ”nya”, de som inte tillhört etablissemanget. Samtidigt är de nya färre till antalet än de som nu går i pension. Därmed finns såväl pengar och vilja som behov att utvecklas.

Inom Ekan har vi haft ett mycket hektisk år som inneburit mycket arbete med att uppfylla, och allra helst överträffa, våra kunders förväntningar samtidigt som vi utvecklat våra interna processer. Vi har också etablerat vår Stockholmsverksamhet med kontor i Gamla Stan. Vi hälsar flera nya medarbetare välkomna och meddelar att hela Ekan är redo att anta de utmaningar som våra kunder genererar.

Det kommande året ser vi som särskilt spännande, bland annat eftersom vi då kommer att fira vårt 25-årsjubileum. Detta ser vi som ett hedersbetyg och kommer att ske med pompa och ståt. Vår strävan är att bli Sveriges bästa konsultföretag. Det kännetecknas av framåtanda, passion och resultat. Ekan har i många år arbetat med insikten om att vi närmar oss en tid – en nytid – med stora behov av förändring och utveckling. Nu är vi där! Det känns därför extra roligt att vara förberedd och redo att anta de nya möjligheter och utmaningar som väntar. Vi ser nytiden an med tillförsikt!

Därmed vill vi med detta önska alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!

• återhämtning
  • framtidstro