Fr.v. Annika Sjöö, Christina Lemmens, Hanna Fredriksson, Sara Altelind, Denisse Manito och Björn Cederstrand, . På bilden saknas Elin Ferngren, Kajsa Larsson, Malin Thyberg, Jeanette Johnsson,

Ljusdesigneravdelningen

Hanna Fredriksson, Ljusdesignchef

Berätta lite kort om avdelningen och ert uppdrag.
- Vi är totalt 10 medarbetare i teamet varav nio ljusdesigners, som alla arbetar med Elektroskandias egna belysningsvarumärke Cardi. Vi är lokaliserade över landet från Malmö i söder till Östersund i norr. I Stockholm är vi fyra personer som sitter tillsammans i Elektroskandias lokaler på Valhallavägen, där vi även har vårt showroom för belysning. Alla ljusdesigners projekterar belysning för en bred målgrupp bestående av elinstallatörer, slutkunder, elkonsulter, arkitekter och även direkt mot butikskedjor. Vi har en stor kompetens på avdelningen och alla ljusdesigners är utbildade vid Ljushögskolan i Jönköping eller STI.

Vilken typ av projekt arbetar ni med?
- Uppdragen är mycket varierande och det gäller både interiör- och exteriörbelysning. Interiört är det kontor som ligger i topp och utöver det varierar det från dag till dag, från butiker, sporthallar, industrier och lager till restauranger och mer exklusiva miljöer. Exteriört är det just nu stort fokus på trygghetsskapande belysning i bostadsområden, parkeringar, gångvägar och liknande. Så ingen dag är den andra lik.

Vad har fusionen med Cardi inneburit för Elektroskandia?
- Det har varit mycket positivt, vi har slagit samman våra produktsortiment och organisationer och det har kompletterat varandra jättebra. Med sortimentet kan vi nu skapa riktigt bra helhetslösningar för våra kunder. Funktionell belysning kan kompletteras med mer designade lösningar vilket ger en bättre helhetsupplevelse. Vi upplever ett ökat intresse kring vad vi kan erbjuda inom belysning, både hos befintliga och nya kundgrupper.

Det är en snabb utveckling inom belysning – hur håller ni er uppdaterade?
- Vi har löpande utbildningar för vår personal, det hinner inte gå särskilt lång tid mellan tillfällena då det hela tiden händer nya saker i belysningsvärlden. Dessutom har vi Matti Reiman, som är vår ljusrådgivning- och utbildningsansvarig, som en gång i månaden har mer generella utbildningar för oss om nya krav och regler inom belysning. Det kan till exempel gälla synergonomi inom kontorsmiljöer. Själv håller jag i utbildningar inom teknik och belysningsstyrning, något som blir allt viktigare i och med ökade krav på energieffektivisering.

Vad är närmast på agendan?
- Att knyta en närmare relation till installatörer och konsulter och nå ut till alla våra målgrupper så man känner till vår kompetens och vad vi kan supporta med. Med vår hjälp blir det enklare för installatören att komma till sin kund med ett komplett belysningsförslag, inklusive basprodukter, designade produkter och styrning. Det ger trygghet för installatören att vi kan göra det där lilla extra så de kan överträffa sin kunds förväntningar.

Sara Altelind, Ljusdesigner

Hur länge har du arbetat på Elektroskandia?
- Jag började här i oktober och kom närmast från en tjänst som ljusdesigner på ett konsultföretag inom ljus, där jag var i tre år.

Vad är skillnaden nu jämfört med att vara konsult?
- Jag jobbar just nu med färre armaturfabrikat och har inte längre lika mycket kontakt med andra discipliner inom bygg, så som arkitekter, ventilation, sprinkler etc. Nu är det framför allt elinstallatörer som jag samarbetar med och det är stor variation på uppdragen, ena dagen kan det vara en industrilokal, för att nästa vara ett flerbostadshus eller en fasadbelysning. Den stora bredden av projekt är lärorikt och roligt.

Vad är mest intressant med arbetet?
- Det är framför allt att jag kan forma och ändra upplevelsen av en miljö med hjälp av ljus. I min värld är det bästa ljuset det som egentligen inte märks av, platsen ska upplevas så som den är skapt för att upplevas. Allt ska klaffa när det gäller allt från färg och form till hur slutkunden nyttjar projektet. Jag älskar att få jobba med ljus, det är ett område under ständig utveckling. Det glädjer mig också att det börjar bli ett större allmänt intresse för ljus, inte minst inom hälsoaspekterna, vilket är enormt tacksamt.

Annika Sjöö, Ljusdesigner

Hur kom det sig att du blev ljusdesigner?
- Jag tyckte det lät som ett roligt och kreativt yrke (vilket det också är!). Därför sökte jag in till ljusdesignutbildningen vid Tekniska Högskolan i Jönköping, där jag studerade i tre år. Därefter började jag arbeta på Elektroskandia, där jag nu varit i fem år.

Berätta lite om arbetet.
- Det är en stor bredd på projekt, allt ifrån en mastbelysning i en hamn till kontor, skolor, parker, padelhallar och sjukhus. Det är också variation på det vi får att utgå ifrån. Det kan vara en ramhandling eller ritning men ibland även någon skiss nerkladdad på en servett. I dialog med elinstallatören, elkonsulten eller konstruktören så kommer vi sen alltid framåt och kan ge ett bra förslag.

Vad är mest utmanande?
- Att belysningen uppfyller kraven från Ljus & Rum och ramhandlingar. De uppdateras hela tiden och det gäller att vara uppdaterad och påläst när det kommer nya direktiv. Det är också viktigt att vara lyhörd mot kunden för att kunna ta fram ett förslag som motsvara dennes förväntan på anläggningen. Det gäller både design, ljustekniskt och såklart prismässigt.

Christina Lemmens, Ljusdesigner

Du arbetar med belysning i butiker – berätta.
- Jag har arbetat med butiksbelysning i flera år på Cardi, som numer är en del av Elektroskandia. Tillsammans med ansvarig hos kunden tar vi fram ett koncept för belysning som ska gälla i samtliga företagets butiker. Våra kunder är framför allt kedjebutiker som till exempel Stadium. De vill ha samma stil och uttryck i varje butik så att konsumenten känner igen sig oavsett om man besöker en butik i Stockholm eller Malmö. Det gäller såväl nya som befintliga butiker där belysningen behöver uppdateras.

Vad är viktigt att tänka på när det gäller belysning i butik?
- Att belysningen hamnar på rätt plats och med rätt vinkel. Därför är det bra när vi får ritningar där man ser var inredningen kommer att vara. Vi arbetar oftast med skensystem med riktbara spotlights. Givetvis är fokus på ljuset främst mot produktställ. I vissa butiker vill man framhäva någon produkt mer och gör då gärna detta med mer ljus riktat mot just den varan. I större butiker brukar man också låta belysningen följa kundstråket, för att kunderna inte ska bli bländade.

När har du som mest att göra?
- På hösten, när det börjar mörkna ute brukar det dra igång ordentligt och runt november är det högtryck. Då vill alla vara klara med ny belysning inför julhandeln.