Inköpsavdelningen

Inköpsavdelningen

På Elektroskandias inköpsavdelning arbetar 11  personer med olika produktområden och segment. Avdelningens främsta mål är att tillfredsställa våra kunders behov och garantera god tillgänglighet på produkter. Det gör man genom att ha ett nära samarbete med marknads- och produktavdelning, leverantörer och moderbolaget Sonepar.

Fredrik Anderson, Strategisk inköpschef

Berätta lite kort om avdelningen.
- Totalt är vi 11 personer på avdelningen som arbetar med inköp för alla Elektroskandias produktområden och segment – elinstallation, kabel, belysning, telekom, elnät, säkerhet och Cylinda. Vårt sortiment består av mellan 30 000 och 35 000 aktiva artiklar och totalt i våra system har vi över ett par hundratusen artiklar. Antalet aktiva leverantörer vi samarbetar med är cirka 1 400. Inköp är en del av marknadsavdelningen och har ett nära samarbete med vår marknads- och produktavdelning som initierar vad som ska finnas i vårt sortiment

På vilket sätt är inköpsavdelningen delaktiga i Elektroskandias hållbarhetsarbete?
- Vi är mycket fokuserade att tillsammans med våra leverantörer utveckla oss inom hållbarhet och minska vår CO2-påverkan. Hållbarhet är en viktig punkt som är med vid våra diskussioner med leverantörer. Vi går igenom exempelvis hur artiklarna levereras, hur godset är förpackat, använder deras transportörer miljövänligt bränsle, köper vi in på rätt sätt i rätt mängder, kan vi minimera antalet leveranser med mera. Det är mycket man kan göra och därför är hållbarhet ett prioriterat område i våra diskussioner med leverantörer. För att införa hållbarhetsaktiviteter i vårt dagliga arbete så är Marcus Gustavsson, tidigare på inköpsavdelningen, ansvarig för hållbarhet marknad och supply chain inom Elektroskandia.

Hur har ert arbete förändrats de senaste två åren?
- Först kom coronapandemin som slog till med full kraft och påverkade samhället, såväl på kort som lång sikt. Då såg vi tydligt hur globaliserat allt är idag jämfört med för 15-20 år sedan, inte minst när det gäller tillverkningsindustri och komponenter. Leveransförseningar, råvaru och komponentbrister tog fart under förra året och det har fortsatt i år. Det medförde också kraftiga prishöjningar. I och med kriget i Ukraina har också energipriserna stigit samtidigt som det medfört brister på råvaror från öst, som stål och aluminium. Sjöfrakten har blivit överbelastad vilket också slagit mot hela industrin. Så man kan säga att hela den globala försörjningskedjan har kommit i obalans under de senaste två åren, vilket gett effekter på såväl priser som tillgänglighet.

- Vårt främsta mål är att tillfredsställa våra kunders behov och garantera god tillgänglighet på produkter. Därför arbetar vi konstant för att hela tiden ligga före. Vi vet inte vad som kommer att hända i vår omvärld men vi måste vara förberedda och ha hög beredskap och arbetar därför med olika tänkbara scenarier på kort och lång sikt. För att hålla oss uppdaterade samarbetar vi nära våra leverantörer och vårt moderbolag Sonepar, för aktuell omvärldsinformation, såväl när det gäller produkter som leveranser. För att säkerställa god tillgänglighet har vi ökat våra säkerhetslager, under 2021 ökade vi vårt CDC nivå mellan 20 till 30 procent i olika perioder och även under 2022 ligger vi på en klart högre nivå än normalt. Detta har bidragit till att vi kunnat hålla en hög leveranskvalitet gentemot våra kunder.

Erik Redman Chef för Operativt inköp

Vilken är din roll?
- Jag är operativ inköpschef och ansvarig för styrningen och ledningen av lagerstyrningen och inventory management. Åtta inköpare rapporterar till mig och vi servar våra marknads- och försäljningsområden med inköp och tillgång av produkter.

Vilka är de främsta utmaningarna i ditt arbete?
- Det har ju hänt en hel del i världen de senaste åren och man har insett hur sammanlänkat allt är och påverkas i den globala ekonomin. Den största utmaningen i det dagliga arbetet med inköp är att parera de förändringar som kan ske i form av leveransförseningar, komponent- och råvarubrister samt prishöjningar. Förutsättningarna kan ändras snabbt och det gäller att vara på tå och planera för olika scenarier för att kunna garantera hög tillgänglighet från Elektroskandia.

Hur parerar ni detta?
- Vi har en nära dialog med våra leverantörer, de informerar oss om vilka produkter som kan vara kritiska när det gäller leveranser och bygger säkerhetslager med dessa. För oss gäller det att säkerställa tillgängligheten på nyckelprodukter med våra nyckelleverantörer. Vi har också en nära kontakt med vår marknadsavdelning för att hitta ersättningsprodukter då det krävs. Det gäller att tidigt se när något ändras och redan reagera utan att vänta tills senare, då kan det vara för sent. Att hela tiden ligga steget före och tänka på ett litet annorlunda sätt än tidigare är mottot idag.

Hur är tillgängligheten idag?
- Tillgänglighet är idag en konkurrensfaktor i större utsträckning än tidigare och här ligger vi mycket högt inom samtliga produktområden. Detta tack vare ett gott samarbete inom Elektroskandia samt med våra leverantörer. Så vi kan vara stolta över det jobb vi gör.

Martin Nygren Operativ inköpare

Berätta lite om ditt arbete.
- Jag har fokus på elnätsmateriel. Det kan vara allt ifrån luftledning och kabelskarvar till avslut med mera. Arbetet inom elnät är väldigt säsongsbetonat, bestående av i huvudsak en luftsäsong och en grävsäsong. Det gäller för oss att bygga och säkra lager för dessa olika perioder under året. Jag har tät kontakt med innesälj Elnät och samordningen i Örebro då jag är beroende av att så tidigt som möjligt få information från olika avdelningar, om det till exempel är på gång några stora projekt så vi kan se till att få hem materiel i tid. Det täta samarbetet mellan avdelningarna har vi alltid haft men det har ökat under de senaste åren, först i och med coronapandemin och nu efter krigsutbrottet i Ukraina. Att vara informerad har blivit viktigare än någonsin.

Ser du om det är något område inom elnät ökar?
- Ett område vi vet att det kommer ske satsningar inom är på transmissionssidan samtidigt som det är stort behov av investeringar i de befintliga elnäten samt ett allmänt ökat effektbehov i samhället. Så vi ser fram emot en ökande efterfrågan då det gäller elnätsmateriel.