Marknad Installation

Marknad Installation

Martin Cederström Marknadschef Installation

Berätta om avdelningen och era ansvarsområden.
- Marknadsavdelningen inom installation och automation består av sju personer och vi har delat in produktansvaret i olika delar där varje medarbetare ansvarar för sitt område. Vår övergripande roll är att skapa förutsättningar för Elektroskandia att kunna erbjuda kunderna bästa möjliga produkter, lösningar, tjänster och kompetens. Detta uppnår vi genom att ha ett nära samarbete och konstruktiv dialog med våra leverantörer. Vi ansvarar för alla leverantörer inom installation och automation där vi skriver avtal, arbetar med att få in produktdata, planerar marknadsaktiviteter och löpande ser till att utveckla samarbetet. Samtidigt arbetar vi nära vår försäljningsorganisation för att kunna vara lyhörda gentemot marknaden och snabbt kunna tillgodose kundernas behov på bästa sätt. Vårt jobb handlar mycket om att ha bra dialog med våra leverantörer och tillse att produkter och tjänster blir attraktiva för organisationen och våra kunder.

Hur ser du på marknaden?
- Jag tror att vår roll som distributör har stärkts då vi tillför mycket kundnytta i form av tillgänglighet och en mycket hög servicegrad. En viktig roll vi har på marknaden är att samordna våra kunders behov av material så vi kan minska transportflöden till kunden och deras projekt. Ingen hade väl trott att förra året trots pandemin skulle bli ett så bra år för hela elbranschen, men framförallt för oss. Vi har haft en marknadstillväxt trots brister på materiel från leverantörer och kraftigt höjda materialpriser. Vårt arbete med att ha god framförhållning och hög tillgänglighet på produkter har verkligen bidragit till tillväxt och det, sammantaget med våra samarbeten, har gjort att året varit en framgång för oss. Vi tror på tillväxt även i år men vi ser också att det kommer vara en utmaning när det gäller produktförsörjning, så det gäller att vi är på ”tårna”. Vi ska göra allt för att kunderna upplever oss som proaktiva och tillse en fortsatt mycket hög servicegrad.

Vilka ser du som era främsta tillväxtområden?
- Vi har haft bra försäljning på hela vårt installationssortiment men även automationsprodukter har gått bra. Det område där vi har haft störst tillväxt är inom e-mobility, där vi har satsat hårt och idag har ett starkt och brett erbjudande från marknadens främsta fabrikat. Vi fortsätter vår satsning genom att utbilda kunder, se till att vi har hög tillgänglighet och öka kunskapen bland våra säljare. Ett annat område med hög tillväxt är verktyg, där vi gjort en ordentlig satsning. Vi har fördjupat samarbetet med marknadsledande leverantörer och har dessutom lanserat vårt eget fabrikat TradeForce, med utvalda produkter. TradeForce är ett sortiment med hög kvalitet och där vi erbjuder livstids garanti på till exempel handverktyg! Vi har idag ett mycket fint och brett sortiment i våra butiker och vi är väldigt positiva till den fortsatta utvecklingen inom verktyg i år.

Vad är ert största fokus just nu?
- Fokus nu är att förtydliga vår leverantörsstrategi och arbeta med våra marknadsplaner. Vi kommer också arbeta med att fördjupa samarbetet med våra leverantörer och med strategiskt inköp. Vi håller också på att ta fram egna utbildningar på e-mobility, då behovet att öka kompetensen är mycket stor bland våra kunder. Vi vill hjälpa våra kunder till rätt beslut och öka deras förutsättningar att göra bra affärer inom området. Dessutom tar vi in fler produkter inom TradeForce, som komplement till vårt befintliga sortiment. Vi ska också satsa mer på våra automationsprodukter och stärka vårt erbjudande till våra industrikunder. En annan mycket viktig kundgrupp för oss är våra små och medelstora kunder som vi ska fortsätta satsa på och bredda erbjudandet till.

Leif Klasson Teknisk Key Account Manager E-Mobility

Vad innebär din tjänst?
- Jag ser till att vi alltid är uppdaterade inom e-mobility, samordnar våra 14 regionala e-mobility experter runt om i landet, stöttar säljkåren och håller interna och externa utbildningar. Jag arbetar också med att plocka ihop systemlösningar, ge support i projekt och är även med i utvärdering av leverantörer och tjänster.
- Jag har också ett nära samarbete med vårt operativa inköp, för att se till att vi alltid har rätt produkter och rätt lagerdjup. Är även med vid utvärdering av nya produkter och fabrikat. Det händer ju en hel del på området och när jag började för tre år sen hade vi tre fabrikat, numera har vi breddat vårt erbjudande till att omfatta hela nio olika fabrikat.

Vad är viktigast för kunderna när de väljer laddboxfabrikat?
- Rent tekniskt är det inte jättestora skillnader mellan olika fabrikat, det är mest designen och färgen på laddboxen som skiljer. Det som visat sig vara viktigast för våra kunder är vilken support de kan få av oss och våra leverantörer. Installatören ska kunna ringa och få svar direkt på sina frågor.

Hur ser utvecklingen ut inom e-mobility?
- Det är en mycket expansiv tillväxt och vi har fördubblat vår omsättning på området varje år de senaste åren. Och då ska man veta att omställningen till elfordon bara har börjat! Idag har vi cirka 300 000 laddbara fordon, en siffra som beräknas öka till 2,5 miljoner år 2030. Så vi går mot en spännande framtid inom e-mobility.

Mikael Produn Strategiskt Inköpsansvarig

Du är relativt ny på Elektroskandia – berätta.
- Jag började arbeta på Elektroskandia i mitten av augusti förra året. Tidigare har jag bland annat arbetat under 12 år som inköpschef på Würth Svenska AB, som levererar förnödenheter till bygg-, fordons- och metallindustrin.
- I grunden är jag utbildad elektriker, men har dock aldrig arbetat som det. Men bakgrunden gjorde att jag kände till Elektroskandia ganska väl sedan tidigare. Jag såg stora möjligheter med rollen som strategisk inköpschef, med fokus på det kommersiella. Det passar min karaktär då jag har stor erfarenhet av och brinner för försäljning.

Vilka är dina främsta ansvarsområden?
- Jag är avtalsansvarig för våra 50 största leverantörer, förutom kabelleverantörer. I min roll ansvarar jag för att förhandla villkor och avtal men också avstämningar med leverantörerna. Jag arbetar också med systemförbättringar och stöd samt med affärsutveckling. Jag sitter lite som ”spindeln i nätet” mellan leverantörerna och vår organisation. Målsättningen är att driva tillväxt och lönsamhet och mitt uppdrag innebär även att ansvara för en hel del strategiska initiativ tillsammans med leverantörerna. Det gäller att hålla tillgängligheten på en hög nivå och alltid kunna erbjuda logistik i toppklass

Hur har den första tiden varit?
- Efter en första bra introduktion och att träffa alla nyckelmedarbetare på Elektroskandia var det bara ge sig direkt in i ”elden”. Hösten är ju avtalsperiod så det har blivit många, tuffa avtalsförhandlingar med våra leverantörer, inte minst med tanke på ökade råmaterialpriser och ökade transportkostnader. Nu har vi slutfört de största avtalen, nu ska de också förankras och uppdateras.

Vad arbetar du främst med just nu?
- Nu gäller det att få fart på de initiativ som vi planerat tillsammans med leverantörerna för 2022. Jag kommer här arbeta nära vår försäljningsorganisation, samla input om marknaden och driva försäljning på de strategiska produktområden där vi vill ha tillväxt. Nu har vi bland annat fokus på e-mobility där vi har stor efterfrågan och ett område där vi vill inta ”pole position” på marknaden.