Bakre raden fr.v: Joakim Elofsson, Mattias Wallin och Niklas Håkansson. Främre raden fr.v: Sylvia Persson och Peter Samuelsson.

Projektordergruppen

Joakim Elofsson
Chef order innesäljare

Berätta om Projektorder och era ansvarsområden.
- Projektorder är indelad i två grupper dels Industri, där Sylvia Persson och Niklas Håkansson arbetar dels Installation med Peter Samuelsson och Mattias Wallin. Vi hanterar alla de order som inte kan gå igenom det vanliga flödet utan kräver manuell handpåläggning.

Vad gör Industrigruppen?
- Industrigruppen hanterar order mot industrin, främst leveranser till Siemens och ABB. När de får order skickas det beställningar på materiel och därefter följer samordning av hela leveransen. Det gäller bland annat att få in leveranstider från alla leverantörer och säkerställa att vi får hem materiel i tid, ha kommunikation med packningen och se till att godset levereras som överenskommet. Vi har avtal med Siemens Energy AB i Finspång, som tillverkar gasturbiner som säljs över hela världen. Vid behandling av deras order är det en hel del projektspecifika krav, framför allt då materiel ska levereras utomlands. Det är då fråga om allt ifrån att montera specialemballage till att hantera den omfattande projektspecifika dokumentationen och göra de kontroller som krävs.

Vilka order hanterar Installationsgruppen?
- Vår installationsgrupp gör motsvarande arbete som Industrigruppen, både när det gäller exportorder och projekt i Sverige. Installationsgruppen hanterar order där kunden beställt någon av våra logistiktjänster. Efterfrågan på våra logistiktjänster ökar allt mer då fler och fler kunder upptäcker att de kan spara mycket installationstid om de överlåter så mycket som möjligt av logistiken till oss. Förutom att kunderna kan effektivisera sitt arbete och få bättre ekonomi i projekten så finns det också en miljöaspekt. Projektorder skapar färre leveranser och transporter vilket även ger en minskad miljöpåverkan.

Sylvia Persson
Innesäljare Projektorder Industri

Beskriv era arbetsuppgifter.
- Jag och Niklas Håkansson arbetar med industrikunder, såväl inom landet som på export. Främst arbetar vi med order från Siemens Energy AB och även med ABB. 95 procent av vårt dagliga jobb gäller hanteringen av order till Siemens, det är projektorder som ska antingen till Siemens montage, service eller förråd i Finspång eller så ska det sjöpackas och skickas utomlands.

Hur fungerar det med sjöpackningsorder till Siemens?
- Vi får sjöpackningsorder från Siemens via SupplyOn där den plockas upp av våra tekniska innesäljare. I samband med det får vi ett logistiskt paket med en checklista där det står, hur materielen ska packas, hur det ska märkas och hur det ska fotograferas under och efter packning. Vi får också projektspecifika packlistor och märklappar samt information om ytterligare dokumentation krävs, som till exempel exportdokument, tulldokument, ursprungscertifikat etc. Vi beställer materiel från våra leverantörer och lämnar besked om leveranstid till Siemens. Förutom kontakt med den inköpsansvarige på Siemens så har vi hela tiden en nära dialog med vår ansvarige tekniska innesäljare, projektpackningen, orderplanerare och Siemens Shipping Project Manager och Dispatch Logistics Manager.

- Sjöpackningen görs i stora trälådor och fotograferas under packningens gång från sidan utan långsida och lock och ovansida utan lock. När lådan är färdigpackad och försluten tas en översiktsbild och en bild på märkningen. Det blir minst fyra bilder per låda men det kan även vara krav på bilder av varje enskild artikel. När fotografier och dokument är godkända av kunden kan vi försluta lådan och antingen ombesörjer vi sen frakt till hamnen i Norrköping eller så hämtas godset av Siemens utsedd transportör

Vad är roligast med arbetet?
- Det är ett roligt, omväxlande och händelserikt jobb där jag och Niklas sitter i händelsernas centrum och har kontakt med alla inblandade under hela projektets gång. Jag uppskattar speciellt det goda samarbete vi har med alla övriga avdelningar inom Elektroskandia.

Peter Samuelsson
Innesäljare Projektorder Installation

Berätta lite om ert arbete.
- Jag och min kollega Mattias Wallin handlägger många av Elektroskandias logistiktjänster. Vi skriver order och samordnar så att alla led inom företaget förstår när något ska göras och av vem. Ordrarna behöver då skrivas så att packarna ska förstå vad och hur det ska packas/monteras och levereras. Antingen tas de beställda artiklarna från vårt lager alternativt beställer vi och kontrollerar leveranstider från våra leverantörer. Därefter bekräftar vi ordern till kund och vår säljare.

- Ett exempel på logistiktjänst är att vi kan förmontera kabel och snabbkontakter på olika armaturer efter kundens önskemål. En annan tjänst är mellanlagring, där vi tar hem materiel från olika leverantörer, lagrar det hos oss och levererar på bestämda slot-tider först när det behövs. Ett aktuellt projekt där vi nu gör det är till Platinan i Göteborg. Vår tjänst projektpackning efterfrågas allt mer och används ofta vid lägenhets- och hotellprojekt. Här kan vi till exempel packa all elmateriel, uppmärkt per rum och våning, i en låda. Det spar mycket tid för installatören, istället för att själv behöva leta och samla ihop alla artiklar på arbetsplatsen. Ett speciellt projekt där vi löpande projektpackar är till Bravida som utför elinstallationerna vid Lindbäcks Byggs produktion i Piteå. Här levererar vi veckovis plastlådor med komplett installationsmateriel per lägenhet. Tomma lådor hämtas sen av oss och fylls på igen. På så sätt slipper Bravida också ta hand om emballaget.

Några speciella utmaningar?
- En utmaning just nu, i kölvattnet av corona, är att hela branschen lider av lite materielbrist och långa leveranstider. Därför har vi hela tiden nära kontakt med våra leverantörer för att kunna vara proaktiva och vi har även kommunikation med vår inköpsavdelning så att de kan fylla upp våra lager av det vi behöver.