Projektavdelningen Elnät

Projektavdelningen Elnät

Projektavdelning Elnät består av 13 personer som gör olika specialanpassningar på produkter och leveranser. Det är allt ifrån projektpackning av materiel, till förmontering och testning av belysningsarmaturer eller montering av utrustning i kabelskåp och märkning samt vädersäkring av känsligt material.

Hanna Karlsson, Gruppchef Elnät

Berätta lite om vad ni gör på Projektavdelning Elnät.
- Det är allt ifrån projektpackning av materiel, exempelvis per lägenhet eller våning, och förmontering och testning av belysningsarmaturer till montering av utrustning i kabelskåp och märkning samt vädersäkring av känsligt material. Alla Elektroskandias tjänster är till för att underlätta och effektivisera arbetet för våra kunder.

Hur är efterfrågan på era tjänster?
- Efterfrågan ökar hela tiden. Det gäller för elinstallatörerna att kunna arbeta så snabbt och effektivt som möjligt och då är våra tjänster ofta till stor hjälp.

Är det några nyheter på området?
- En nyhet är att man nu kan beställa våra tjänster direkt på webben. Det gör det lika enkelt för kunderna att beställa en tjänst som att beställa produkter. Om man går in på vår hemsida under ”Produkter” så hittar man ”Tjänster” under en egen flik.

Sanna Pohlmann, Lagermedarbetare

Hur länge har du arbetat på Elektroskandia?
- Jag har jobbat här i ungefär sex månader. Tidigare arbetade jag på Orkla i Kumla, som lagermedarbetare. Nu har jag närmare till arbetsplatsen och dessutom är det nu arbete dagtid som gäller. Tidigare jobbade jag tvåskift, vilket var svårt att få ihop som småbarnsförälder.

Berätta om ditt jobb.
- Mitt arbete innehåller flera olika delar, främst projektpackning, förmontering av kabelskåp och produktion av skyltar.

- Projektpackning är den största delen av arbetet. Här kan vi till exempel packa och märka upp all elmateriel per rum, lägenhet eller våning. Det underlättar och spar tid för installatören att få leveransen uppdelad på detta sätt istället för att själv på arbetsplatsen behöva leta upp och hämta den materiel som behövs till olika delar i projektet.

- När det gäller kabelskåp får vi en beskrivning på hur skåpet ska vara bestyckat, när det gäller klämmor och apparater. Vi monterar all utrustning, drar fast den med rätt moment och kan även märka upp skåpet med de skyltar som krävs.

- Vi gör även skyltar separat på beställning. Här väljer kunden typ av skylt, storlek, text etc. Det kan vara skyltar med allt ifrån namn till gatunummer, beteckningar och siffror.

Vad är mest utmanande?
- Det är nog montering av kabelskåp. Alla skåp skiljer sig åt och det tar tid innan man lär sig. Det är viktigt att vara noggrann och ha tålamod i det arbetet. Den stora fördelen med jobbet är att det är väldigt varierande och man kan alternera mellan packning, montering, skyltproduktion och köra truck. Inom avdelningen turas vi om mycket vad gäller våra arbetsuppgifter.

Shahin Shahin, Förmontering armaturer

Berätta om ditt arbete.
- Jag arbetar med att förmontera kabel i armaturer för inom- och utomhusbelysning. På inomhusarmaturer monterar vi bland annat sladdställ och de olika typer av kontakter kunden vill ha. Med förmonterad kabel går installationen mycket snabbare. Vi kan även funktionstesta armaturerna innan de levereras. Det är viktigt för kunden att veta att alla armaturer verkligen fungerar, exempelvis när det gäller gatubelysning, där man använder mobillyft vid montering. Om inte alla armaturer lyser då man spänningsätter anläggningen så medför det stora merkostnader och extraarbete för entreprenören.

- Trafikverket Stockholm är ett exempel på en stor kund som vi har ett nära samarbete med när det gäller gatubelysning. Vi lagerför cirka 3 000 stycken pallar, vid vårt logistikcenter i Örebro, med armaturer för deras räkning. När de vill byta till ny, energieffektiv belysning avropar de bara från sitt lager, där alla armaturer är testade och försedda med förmonterad kabel. Varje år avropar Trafikverket Stockholm mellan 4 000 till 8 000 armaturer från detta lager.

Hur många förmonteringar gör ni per år?
- Jag och min kollega förmonterar och testar mellan 10 000 och 17 000 belysningsarmaturer per år.

Kan ni se en ökning?
- Ja, framför allt när det gäller förmontering av sladdställ på inomhusarmaturer. Det har ökat kraftigt de tre, fyra senaste åren. Det gäller leveranser till bland annat skolor, sjukhus och lägenheter.