Framtidens fossilfria transporter på ny elfordonsmässa 2022

Framtidens fossilfria transporter på ny elfordonsmässa 2022

Hur kommer framtidens fossilfria transporter att se ut?
Det är temat för en ny nordisk branschmässa, eComExpo som får premiär 6–7 april på Scandinavian XPO i Arlandastad. Arrangören av den framgångsrika elbilsmässan eCarExpo samlar bransch, innovatörer, experter och politiker till ett nytt professionellt evenemang för att spegla och stimulera den snabbt växande omställningen till elektrifierade kommersiella transporter.

– Omställningen till en fossilfri nyttotrafik har redan satt hög fart och kommer att innebära genomgripande förändringar i infrastruktur, fordonspark och politiska spelregler, förklarar Anna Fägersten, projektledare för den nya elektrifierade nyttofordonsmässan, och fortsätter:
– eComExpo blir en given samlingspunkt för branschens innovationer, samtal, debatter och konkreta samarbetsdiskussioner. Det blir både en fordons- och teknikmässa och ett forum för beslutsfattare, experter och politiker att informera om, debattera och vidareutveckla förutsättningarna för ett hållbart transportsystem. Målet är att deltagarna lämnar seminariet med en ny handlingskraft för att bidra till en snabbare omställning.

Mässan eComExpo har premiär onsdag och torsdag den 6–7 april 2022 i Arlandastads helt nybyggda mässhallar Scandinavian XPO, med 11000 kvm utställningsyta för elfordon och teknik, två konferensscener och ett stort antal mötesplatser med ett fullspäckat seminarie- och workshopprogram.

I anslutning till mässanläggningen finns mässans avancerade testbanor där besökarna ska kunna provköra nya elektrifierade nyttofordon av alla slag, från cargocyklar och mindre skåpbilar till de största lastbilarna, bussarna och entreprenadmaskinerna på asfalt och i terräng.

– Precis som elbilsutställningen eCarExpo har gjort de senaste fem åren, kommer eComExpo att fylla en viktig funktion för att informera om och driva utvecklingen inom transportbranschen vidare. Vi lägger stor vikt vid branschsamverkan genom att sammanföra experter, branschfolk, innovationer, myndigheter och de stora vagnparksinnehavarna, säger Gunnar Dackevall, mässans grundare och vd.

eComExpo är Nordens första branschmässa för fossilfria transporter på väg och mötesplats för beslutsfattare inom politiken, tekniken och användarna. Med fullspäckade program på två scener, ledda av landets tyngsta moderatorer, kommer debattklimatet garanterat att ligga på kokpunkten. Här kavlar beslutsfattarna upp ärmarna, svarar på de mest brinnande frågorna och skapar förutsättningar för framtidens transporter på väg och den kringliggande infrastrukturen. Besökare kan utforska och provköra det senaste inom elektrifierade nyttofordon – allt från paketcyklar till de största lastbilarna och – och inspireras av innovationer inom laddteknik.

eComExpo går på Arlandastad 6-7 april 2022 och sker i samarbete med Power Circle och Bil Sweden.

Relaterat innehåll