Stone. Foto: LightsOn

Belysning ramar in och skapar rymd i trädgården

Allt fler lägger tid och pengar på en vacker utemiljö och vill då också kunna njuta av den även under dygnets mörkare timmar. Ett belysningssystem från LightsOn gör det möjligt att få en attraktivt upplyst trädgård på en timme.

– Vårt belysningssystem LED Garden Plug & Play har skruvkoppling, likt julgransbelysning, och kräver inga installationer, något som uppskattas av våra kunder. Det behöver inte heller grävas ner i marken, berättar Christian Tidell, VD på LightsOn.

Skapa tavlor och rum i trädgården

– Under de senaste åren är det många som har byggt egna trädäck och vill ha infälld belysning, vanligtvis med klassiska, runda spottar som lyser rakt upp. Det är också populärt med markspottar som lyser upp prydnadsobjekt, stenar, buskar eller träd, säger Christian.

Sommartid tar terrassen och trädgården allt oftare över rollen som vardagsrum. Trädgårdsmöbler, inredningsdetaljer och utomhusbelysning får då mer fokus än tidigare.

– Utan belysning ute blir trädgården en svart vägg när man tittar ut på vintern. Tidigare satte man upp en jättestark lampa som lyste upp trädgården. Idag skapar man istället små tavlor och ramar in olika objekt. Utomhusbelysningen förlänger vardagsrummet och skapar rymd ute i trädgården, berättar Christian.

Nya produkter imiterar naturen

I somras lanserade LightsOn början på en ny serie som imiterar naturen. Där finns bland annat Straw, en armatur som liknar högt gräs och en artikel som heter Stone som ser ut som stenar, men med belysning inuti som ger dem en glödande effekt.

– Mycket av det vi erbjuder är rena trädgårdsprodukter, men Straw och Stone passar även bra i en kruka på balkongen för att skapa stämning. De finns i olika storlekar och kan sättas samman för att skapa effekter, berättar Christian.

Första gången på mässan

Den 4-5 oktober 2017 ställer LightsOn ut för första gången på Elmia Garden i mässans nya produktsegment som innefattar grill, trädgårdsmöbler och utomhusbelysning. Förutom Straw och Stone visar de bland annat nya spottar och en portabel lampa kallad Lantern, som drivs med batteri och fungerar bra både på båten och terrassen.

– På mässan hoppas vi träffa bland annat garden centers, folk som sysslar med trädgårdsanläggning och trädgårdsdesign och de som är ute och arbetar i trädgårdar, avslutar Christian Tidell.