Elegant och ståtlig växtpärla vinnande perenn

Höstsilverax, Actaea simplex, de mörkbladiga sorterna, är Årets Perenn 2018. Perennagruppens val, som presenterades på Elmia Garden i Jönköping, handlar om en finsmakarväxt som kombinerar sin ståtliga starka karaktär med både livfullhet och grace.

– Den har ett så fantastiskt växtsätt och den är fin hela säsongen med sitt magnifika bladverk, och sedan kommer de skira blommorna som grädden på moset framåt hösten. Den är så vacker att man kan odla den bara för bladverkets skull, säger Berit Haggren, redaktör för växtforum.se, som presenterade Perennagruppens val och täckte av den mörka skönheten på scen på Elmia Garden.

”Ett elegant, mörkt bladverk som ger liv åt hela planeringar toppat med skira, doftande blomspiror som lyser upp trädgården om hösten. Höstsilverax är en pärla bland växter, många trädgårdkreatörers älskling och Årets Perenn 2018”, lyder Perennagruppens motivering.

Pärlformade knoppar

Perennagruppen har utsett Årets Perenn sedan 1997, en 20-årig tradition som nu alltså kröns av den ståtliga perennen Höstsilverax, som kan bli uppåt 170 cm hög när de tunna men stadiga stjälkarna skjuter upp från bladverket under september. De långa blomaxen i topparna med sina pärlformade knoppar slår ut som små skira rosa eller vita blommor med doft av smultron tills frosten kommer, och står sedan kvar som vackra vintersilhuetter i trädgården.

Höstsilverax har sitt ursprung i nordöstra Asien och Japan. Den trivs både i sol och skugga, men behöver god tillgång till vatten och näring.

– Den har alla de egenskaper som krävs av Årets Perenn, utsökt i färg och form, frisk, härdig och lättodlad. Den fungerar utmärkt som solitär, men är också en lagspelare som lyfter många andra i rabatten, säger Berit Haggren.