Idag presenterades de fem nominerade bidragen till Elmia Garden Award - Årets Trädgårdsprodukt 2018

Vad blir nästa års bästa nyhet för trädgården?

Fem smarta och innovativa produkter har nominerats till utmärkelsen Elmia Garden Award, Årets Trädgårdsprodukt 2018. De premiärvisas på Elmia Garden i Jönköping.

– De är alla väldigt bra bidrag, nya spännande innovationer och tekniska lösningar med ett tydligt framtidstänk, säger Kristin Koefoed, projektledare för Elmia Garden.

En kompost som ryms under diskbänken, en odlingslåda utan jord för örter och gröna blad, en digital trädgårdsdagbok att ha i mobilen, en japansk stege för säkrare arbetsmiljö och biokol som håller jorden porös är de fem nominerade produkterna som alla har chansen att bli nästa års vinnare. Alla fem visas upp och möter publikens blickar på Elmia Garden i Jönköping 4-5 oktober.

Elmia Garden Award är en utmärkelse med tyngd och status i branschen. Produkterna som nomineras till Årets Trädgårdsprodukt möts alltid av stort intresse. Genom åren har många kloka och smarta lösningar presenterats på Elmia Garden, där trädgårdsbranschen traditionsenligt finns samlad för att ta del av nästa säsongs bästa och mest spännande nyheter.

Bland tidigare års vinnare finns till exempel en eldriven skottkärra, en fågelholk med webkamera, en odlingskruka av mikrofiber och nu senast en planteringsring i betong, som blev Årets Trädgårdsprodukt 2017.

Syftet med Årets Trädgårdsprodukt är att visa på den kreativitet och produktutveckling som sker inom trädgårdsbranschen, och både stora och mindre företag har chans att visa upp sina bidrag. Produkterna bedöms av en jury bestående av erkända namn som Simon Irvine, trädgårdsdesigner på Läckö Slott, Christina Säll, chefredaktör för Hemträdgården, samt Magnus Åström, Creative Director på Blink.

– Årets nomineringar har också tydligt fokus på miljö och säkerhet, smarta lösningar och produkter för allt från stadsodling och compact living till digital teknik, hjälpmedel som alla kan ha nytta av, säger Kristin Koefoed.

Vinnaren av Elmia Garden Award 2018 offentliggörs vid en pressträff på våren, lagom till trädgårdssäsongen start.

Läs mer om de nominerade produkterna