Elin Frendberg, vd på Swedish Fashion Council, föreläste om trender på Elmia Garden. Foto: Elmia AB

Trender i populärkultur och samhälle påverkar trädgårdar och inredning

Inspiration, influenser och samhällsutveckling är bara några av ingredienserna när Swedish Fashion Council (SFC) gör de trendspaningar som ligger till grund för kommande års trädgårdstrender. Trenderna för 2018 visades på Elmia Garden.

– När man jobbar med trender är det ingen brist på inspiration, influenser och material, det finns överallt i år omvärld, inte minst på internet. Den stora utmaningen är att se mönster, välja ut och klustra ihop det som vi tror har mest inverkan. Vi tittar på de stora flödena och makrotrender, med värderingsskiften inom politik, kultur och populärkultur, och sedan drar vi ut både långsiktiga tendenser och kortsiktiga trender, berättar Elin Frendberg, vd för SFC.

De har ett hundratal kunder i allt från design- och produktionsledet till butiksledet och deras trendrapporter får stor spridning. Trädgårdstrenderna för 2018 som presenteras i Elmia Garden Trends, den nya inspirationssajten som lanserades i april i år, är framarbetade utifrån SFC:s trendrapporter och anpassade för trädgårdsbranschen.

– Det har varit ett bra samarbete, då vi inte har spjutspetskunskap inom trädgård. Vi jobbar mycket med växter, eftersom det är en så viktig del av interiörbilden och omvärldsflödena idag, men vi jobbar bredare. Det har varit ett väldigt roligt samarbete med Elmia Garden, Blink och Jan Rundgren som har spetskunskap inom växter, säger Elin Frendberg.

Tre tydliga trender

De tre trädgårdstrenderna för 2018 är väldigt olika i sin karaktär. Mystic Garden är ett mörkt och magiskt tema som lyfter udda och underliga designval, dunkelhet och förfall. Färgerna är basala med svart, vitt och grått som grund. Materialvalen är bland annat ull, svart läder och präglat skinn, men också kristaller och oxiderade ytor.

– Här finns mycket inspiration från konstnärliga uttryck med brända material, prismor och aska. På växtsidan ser vi de torkade rosorna från 90-talet som kommer igen. Den vissnade blomman och de organiska processerna där man ser förfallet komma fram är tydligt just nu. Mycket mörka växter och skulpturer, säger Elin Frendberg.

Den andra trenden, Urban Backyard, tar oss tillbaka till 90-talet och den brittiska arbetarscenen. Skräpmaterial lyfts upp och blir fint och nytt med hopplock av material och objekt som vanligtvis är långt ifrån varandra.

– Vi ser nya konstellationer och planteringar i säckar, starka färger och grafiska element. Funktionsobjekt, som till exempel verktygslådan, blir dekorationsobjekt. Vi ser mycket urban odling med pop-up trädgårdar i städer och det är drivet och kul och lekfullt helt utan pekpinnar. Allt är tillåtet, säger Elin Frendberg.

Naturligt och naket

Mother Nature är den tredje trenden som är enkel och med en nyfikenhet på det naturliga i kroppen, jorden och materialen med mjuka former, volym, naturliga material och en jordnära färgskala. Materialen är bland annat terrakotta och oglaserade ytor med organiska tryck och former.

– Här är det mycket innovationer kring material, bland annat i bio-couture, där man odlar fram material till kläder. Det här blir viktigare för modebranschen i dag. I Sverige är det den snabbast växande exportindustrin av alla, som har fördubblats på fem år. Ska vi fortsätta växa så här finns bara hälften kvar av bomullen år 2050, så vi måste hitta nya material, säger Elin Frendberg.

I hemmet är det svampens tur att ta över efter ugglan och ananasen som prydnad. Svamp kan också användas i planteringar för att rensa gifter ur jorden.

Enligt SFC blir det mindre relevant med trendmaterial uppdelat på säsonger, eftersom allt material är transparent och finns tillgängligt hela tiden på internet.

– Istället ser vi att man har en identitet och en stil och fyller på hela tiden, säger Elin Fredberg.