Spirande och spännande på Elmia Garden

Spännande nya trädgårdstrender, Årets Perenn 2018 och nomineringarna till Årets Trädgårdsprodukt var några av punkterna som drog stort intresse på Elmia Garden i Jönköping. Mässan lockade rekordmånga utställare och befäste sin ställning som norra Europas största mötesplats för trädgårdsdetaljhandeln – alla som levererar växtmaterial, krukor, trädgårdsdekorationer och andra produkter eller tjänster till kunder inom den gröna näringen.

– Det har varit fantastiska dagar och vi har haft väldigt trevliga och viktiga möten där vi pratat om framtidens alla gröna möjligheter. Det finns en sådan härlig och positiv stämning i branschen och vi har återigen visat att det här är en väldigt viktig och uppskattad mötesplats som man inte vill missa, säger Kristin Koefoed, projektledare för Elmia Garden.

Elmia Garden samlade i år fler utställare än någonsin. Hela 160 utställare från 10 länder intog mässhallarna, ett 40-tal av dem helt nya utställare.

– Det gläder oss särskilt, och det vi hör från både utställare och besökare är att Elmia Garden är den vackraste mässan, att den ger inspiration och att det är unikt att på detta sätt kunna samla branschen och media kring trädgårdsfrågor, säger Kristin Koefoed.

Föreningen BoGrönt, samarbetspart med Elmia Garden, passade på att samlas på mässan för att diskutera både branschens framtidsvisioner och utmaningar för deras 50 medlemmar och anslutna butiker.

– I dagens konkurrensutsatta samhälle blir det allt viktigare att stötta våra medlemmar gällande marknadsföring och omvärldsbevakning, samt att ha koll på regelverket, sådant som kan vara svårt att hinna med som företagare. Det här är en oslagbar mötesplats och en av årets höjdpunkter. Här kan vi enkelt förmedla våra idéer och tankar och träffa leverantörer,säger Kai Christensen, vd för BoGrönt.

Vinnande elegant perenn

De mörkbladiga sorterna av Höstsilveraax, actaea simplex, utsågs av Perennagruppen till Årets Perenn 2018.

”Ett elegant, mörkt bladverk som ger liv åt hela planeringar toppat med skira, doftande blomspiror som lyser upp trädgården om hösten. Höstsilverax är en pärla bland växter, många trädgårdkreatörers älskling och Årets Perenn 2018”, löd Perennagruppens motivering.

– Den har ett så fantastiskt växtsätt och den är fin hela säsongen med sitt magnifika bladverk, och sedan kommer de skira blommorna som grädden på moset framåt hösten. Den är så vacker att man kan odla den bara för bladverkets skull, säger Berit Haggren, redaktör för växtforum.se, som presentade Perennagruppens val och täckte av den mörka skönheten på scen på Elmia Garden.

Smarta innovationer

De tre nya trädgårdstrenderna för 2018 som presenterades på Elmia Garden Trends i våras visades på mässan i olika inspirationsytor. Det var även premiärvisning för de fem smarta och innovativa produkter som nominerats till utmärkelsen Elmia Garden Award, Årets Trädgårdsprodukt 2018.

De fem nominerade är en kompost som ryms under diskbänken, en odlingslåda utan jord för örter och gröna blad, en digital trädgårdsdagbok att ha i mobilen, en japansk stege för säkrare arbetsmiljö och biokol som håller jorden porös. Vinnaren koras av en jury fram på vårkanten, lagom till trädgårdssäsongens start.

– De är alla väldigt bra bidrag, nya spännande innovationer och tekniska lösningar med ett tydligt framtidstänk, De har också tydligt fokus på miljö och säkerhet, smarta lösningar och produkter för allt från stadsodling och compact living till digital teknik, hjälpmedel som alla kan ha nytta av, säger Kristin Koefoed.