– Den nya sågenheten gör det enklare för tillverkarna av skördaraggregat och är tillfärlitligare för entreprenören, säger Stefan Bergquist på Hultdins. Foto: Elmia AB

Världsnyheten som gör skördaraggregaten bättre

Hultdins serverade en världsnyhet på Elmia Wood, som bara en begränsad krets omedelbart såg värdet av. En nyutvecklad sågenhet för skördaraggregat.

– Enklare skötsel, säkrare drift och möjligheten att använda två sorters kedjor, sammanfattar konstruktionschefen Stefan Bergquist.

Hultdins är mest kända för sina gripare, men halva omsättningen är sågenheter, vilka levereras till flera aggregattillverkare. Nyheter heter Supercut och har siktet mot just dem.

– Olika marknader föredrar olika kedjor, vissa ska ha 0.404, andra 3/4 tum. Den här sågenheten klarar båda, vilket innebär att aggregaten kan tillverkas i en version, förklarar Stefan Bergqvist.

Dessutom är det dimensionerat för längre svärd, upp till 90 cm.

På Elmia Wood fanns ett skördaraggregat med nya Supercut 150. Det var världsnyheten SP 661 LF. Fler kommer att följa efter.

På mässan presenterades även en uppgraderad version av den existerande sågenheten Hultdin Supercut 100. Den nya versionen har bland annat kraftigare svärdshållare med större stödyta för kedjan samt en stabilare och ny kedjespänning för snabbare kedjebyte med handskarna på.

– Entreprenören som uppgraderar sitt befintliga aggregat får säkrare drift och färre kedjor hoppar av, säger Stefan Bergquist