Tekniska verken slänger inte bort sitt kunnande

Få företag i världen har gjort energi av sopor lika länge som Tekniska Verken i Linköping. Nu ska det kunnandet exporteras.

Den 26 maj rullar fyra bussar med besökare från World Bioenergy-konferenserna i Jönköping till Linköping. Och Tekniska verken är väl rustade för att ta mot besökarna.

Förra året startades bolaget Usitall, som ska sälja den mer än 50-åriga kunskapen som finns i Linköping om hur avfall blir energi till världen. Strax före årsskiftet gick Saab in som delägare i bolaget och det har nu gett bolaget utökade möjligheter att exportera sitt kunnande.

Tillsammans med Saab, och 14 andra företag i Sverige och Norge, är Tekniska verken grundarföretag till Nordic Climate Cluster.

- I samarbetet fokuserar vi på utvecklingen av effektiva och klimatvänliga energilösningar. Och det ska resultera i konkreta produkter och tjänster som ska säljas på en global marknad, säger Stig Holm, Vd och koncernchef för Tekniska verken.

Även när det gäller Tekniska verkens kunnande om biogas har av en avknoppning skett för att sälja den kunskapen. På Tekniska verken ser man det som en skyldighet att sprida den kunskap som byggts upp genom åren.

- Förhoppningsvis kommer det att ge avkastning på de investeringar vi gjort, men än viktigare är att vi får goda idéer att växa. Det gynnar regionens tillväxt och bidrar i förlängningen till en "grönare" framtid för moder jord.

Och ett sätt att sprida den kunskapen är givetvis att diskutera och visa upp tekniken för besökarna från World Bioenergy i Jönköping. Sammanlagt beräknas ett tusental besökare från ett 80-tal länder komma till mässan på Elmia och det kommer att rikta världens "bioenergiblickar" mot Jönköping den 27-29 maj.

Vill du veta mer - kontakta Kjell Andersson, Svebio, på tel. 08-441 70 87, mobil 070-441 71 92 eller på e-post kjell.andersson@svebio.se

Vill du veta mer om mässan: http://www.elmia/worldbioenergy