Ystad Hamn väljer Titan mastbelysning

Ystad Hamn väljer Titan mastbelysning

Ett pilotprojekt med Titan mastbelysning på uppmarschområde i Ystad hamn har inneburit flera fördelar: Bättre belysning, minskad energiförbrukning och ökad säkerhet.

Som en av de största färjehamnarna i Sverige är Ystads Hamn en naturlig port till Bornholm, Polen och vidare ut i Centraleuropa. Färjetrafiken är en av de viktigaste verksamheterna för Ystad hamn och färjorna har varit kännetecknande för staden sedan 40-talet. Uppmarschområdet agerar, för andra gången, testområde för Energisystems armaturer. Inför projektet H2-världens ände 2017 användes området för utvärdering av dåvarande LED-mastarmaturer, som sedan vann upphandlingen.

Uppmarschområdet är perfekt för utvärdering. Området är lättillgängligt och ligger nära staden där toleransen för obehagsbländning är låg. Projekteringen visade att 5st Titan 560 skulle överträffa de tidigare installerade 6st MZ 600 LED-armaturerna från föregående pilotprojekt. Bytet till Titan innebär 22 % energibesparing, högre ljusnivåer och jämnare belysning. Syftet var utvärdering inför nästa stora projekt: Färjeläge 7 och 8.

Titan är en kvalitetsarmatur som tillverkas av engelska Midstream. Ett slimmat chassi i rostfritt stål gör armaturen resistent mot de tuffaste miljöer. Tack vare extremt låg projicerad vindyta kan Titan, utan problem ersätta äldre teknik i befintliga belysningsmaster. Elektronikens livslängd om 200 000h samspelar mellan dioder, drivdon och armaturhus vilket innebär problemfri drift under väldigt många år. Den patenterade linstekniken fördelar ljuset jämnt över ytan och har låg bländning, vilket ökar säkerheten. Hög jämnhet är även effektivt ur projekteringssynpunkt eftersom det motverkar överdimensionering av belysningsanläggningen.

Det lyckade testet bidrog till att Titan vann upphandlingen av Färjeläge 7 och 8 som kommer att installeras under sommaren och hösten 2020. Energisystem ombads även ta fram en helhetsplan för hamnens mastbelysning. Planen innefattar hamnens samtliga master. Detta underlättar planerat underhåll och framtida budgetarbete. Sedan pilotinstallationen har Ystad Hamn gått vidare med Titan i ytterligare master.

–Vi är nöjda med den nya tekniken. Det lyser mycket bättre nu, säger Mats Duvander, drift- och underhållschef på hamnen samt initiativtagare till projektet.

Fakta i korthet:

Innan åtgärd
6st MZ LED 600
Tidigare installerad effekt: 3,6kW

Efter åtgärd
5st Titan 560 FH
Ny installerad effekt: 2,8kW

Minskad installerad effekt: 0,8kW, 22%
Ökad medelbelysning
Ökad jämnhet
Minskad bländning
Ökad säkerhet

Montage: Bravida, montageledare Stefan Nilsson

Energisystem AB erbjuder klimatsmarta belysningslösningar med garanterad avkastning. Vi hjälper svenska hamnar och industrikunder att stärka sin miljöprofil och uppnå utsatta miljömål genom uppgradering till modern belysningsteknik. Den nya tekniken genererar stora besparingar genom halverad energiåtgång och nästintill obefintligt underhåll – En affärsidé som gör alla till vinnare, inte minst miljön.

Sedan starten har vi sparat en halv miljard kronor åt svenska slutkunder.